Uitkomsten webinar ondernemen in de 1,5-meter-economie.

4 jun 2020

Het webinar van 4 juni was een interessante bijeenkomst, met waardevolle inzichten van de lector marketing en ondernemen, goede adviezen van de online marketing specialist en interessante vragen van de aanwezige MKB'ers.

Uitkomsten landelijk onderzoek onder MKB-ondernemers

Lector Marketing en Ondernemen Karel Jan Alsem presenteerde zijn bevindingen uit het onderzoek dat hij deed naar het online ondernemen in de anderhalvemetereconomie onder MKB'ers. In het kort; een groot deel van de ondernemers ziet de toekomst positief tegemoet, hoewel er grote zorgen zijn en er aanpassingen nodig zijn op, bijvoorbeeld, profilering en aanpak.

Interessante uitkomsten uit het onderzoek waren o.a.:

  • 60% van de bedrijven verwacht dat de impact op het personeelsbestand zal toenemen of hetzelfde zal blijven.
  • 41% van de bedrijven is niet voorbereid op plannen voor de nieuwe situatie, hoewel ze dit wel wensen.
  • 72% van de bedrijven is positief over de komende 12 maand voor hun bedrijf, dit percentage is ongeveer gelijk in alle regio’s.
  • De sectoren cultuur, sport, recreatie, horeca en toerisme is duidelijk negatiever dan andere branches.
  • Het percentage (50%) respondenten dat denkt dat “het teruggaat naar het oude” en dat denkt “de anderhalvemetereconomie blijft” is gelijk
  • 22% van de respondenten denkt dat er steeds meer gaat gebeuren via internet.
  • 44% van de respondenten verwacht dat er een aanpassing in de profilering (identiteit en merkpositionering) van het bedrijf zal zijn na de crisis. Deze aanpassingen zullen veelal als duurzaam, lokaal of online plaatsvinden.
  • 50% van de respondenten ziet geen voordelen aan de corona crisis, de andere helft ziet voordelen op het gebied van online ervaringen opdoen, grotere collegialiteit en betrokkenheid van klanten.

Tips van online marketing expert

Marketing Expert Wolter van der Weide van @daar-om.nl was ook aanwezig om direct concrete tips en adviezen te geven aan de ondernemers. Hij noemde 3 factoren die belangrijk zijn voor het behalen van succes in online ondernemen; het hebben van een goede propositie, een goede website en een goede campagne.

Daarnaast gaf hij de volgende tips:

  • Als je aan het roer staat van de organisatie moet je positiviteit uitstralen; geloof in de toekomst van je bedrijf, geloof in de kansen en mogelijkheden. Zo geef je de medewerkers ook het vertrouwen.
  • Als je gaat starten met online campagnes, zorg ervoor dat je een duidelijke strategie en visie hebt. Zorg ervoor dat je weet wie jij bent, wat je onderscheidt van de concurrent, wie jouw klant is en wat jouw klant wakker houdt ’s nachts. Zo weet je ook hoe je je klanten kunt helpen en ontzorgen.
  • Zorg ervoor dat je altijd bezig bent met het vernieuwen van je business; de technologische ontwikkelingen gaan zo snel, daar moet je op blijven inspelen.
  • Houd rekening met de klantreis van jouw klant; see, think, do en care en pas jouw (online) boodschap en keuzes daarop aan.
  • Zorg ervoor dat je ook in de “do-fase” goed vindbaar bent voor jouw klant, zo voorkom je dat advertentiebudget resulteert in een aankoop bij je concurrent.

Veel interactie

Tijdens het webinar zijn er interessante vragen gesteld door de deelnemers, die veelal zelf MKB-ondernemer zijn. Hieronder een selectie:

Q1: Meerdere partijen willen zich meer profileren als lokaal en duurzaam, maar dit doe je niet zomaar; als organisatie moet je oppassen voor “purpose washing”. Heb je tips voor deze bedrijven?

A1: Denk goed na over wie je bent als organisatie en wat bij je past. En maak hier zo sterk mogelijk gebruik van in je profilering en ga er dan ook echt voor. Het moet wel echt bij jou en je onderneming passen. Maak hier ook strategische keuzes in.

Q2: Dit (see, think, do en care model) geldt toch eigenlijk altijd en niet specifiek voor deze tijd?

A2: Zeker! En in deze Coronatijd geldt dat mensen zich veel meer online oriënteren, dus de zoekvolumes gaan enorm omhoog. Tegelijkertijd is er minder concurrentie op het moment; er zijn veel bedrijven die hun marketingbudget op pauze hebben gezet. Als er minder concurrentie is, zijn de kosten voor adverteren kleiner. Dus zorg ervoor dat je in deze tijd ook veel aandacht besteed aan die oriënterende fase van jouw klant.

Q3: Waar moeten we ons als MKB’er nu de directe komende tijd op focussen?

A3: Antwoord geven op de vraag die jouw potentiële klant in zijn hoofd heeft zitten. Als ik bijvoorbeeld nu naar een restaurant zou gaan, zou ik willen weten wat de protocollen zijn, want ik wil dat alles veilig gaat. Dus sluit je communicatie daarop aan en laat veiligheid vanzelfsprekend zijn. Kies daarnaast voor je eigen, unieke boodschap, zelfs als die nu niet heel anders is dan normaal, zorg voor een goede propositie.