Verbeter net als Ronald je website met deze drie tips

16 jul 2020

(bron foto's: De Vulpenwereld)

Je herkent het misschien wel; je hebt al jaren een website en door gewenning kun je er moeilijk met een frisse blik naar kijken. Het verbeteren van je website kan daardoor lastig zijn. Daarom geven wij in deze blog drie tips om je website op korte termijn te verbeteren en laten we zien hoe een student deze drie tips heeft toegepast op de website van een ondernemer.

Kun je ook wat hulp gebruiken bij je online aanpak, website, vindbaarheid of social media? We helpen je graag een stap verder. Lees hier meer.

De Vulpenwereld

Ronald – eigenaar van de Vulpenwereld Groningen – had twee vragen aan de Werkplaats Online Ondernemen: “kunnen jullie mij helpen met mijn totale online aanpak?” en “zouden jullie dan op korte termijn al een paar praktische tips hebben waarmee ik de website er al wat beter uit kan laten zien?”. Toen Ronald na een aantal jaar werken bij de Vulpenwereld startte als nieuwe eigenaar, bestond de webshop namelijk al even. Nu hij de winkel een tijd runt, ziet hij het als uitdaging om met de webshop dezelfde sfeer uit te stralen naar zijn klanten als in de winkel.

Vierdejaars Communicatiestudent Michiel van Hemel heeft vanuit zijn jaren ervaring met webdesign en zijn kennis vanuit de studie een concreet plan ontwikkeld voor Ronald om op korte termijn zijn website te verbeteren. Ronalds vraag over zijn totale online aanpak sluit goed aan als opdracht in het kader van het minorprogramma Digital Marketing. Daarin doorlopen studenten met een bedrijf alle stappen van het onlinemarketingproces.

Drie tips

Michiel richt zich in deze blog op drie algemene tips, die volgens hem op elke website van toepassing zijn. 

  1. Bepaal het doel van je website

Soms hoor je de uitspraak ‘mijn website is een visitekaartje’. Toch kun je veel meer uit je website halen als je er goede doelen aan koppelt. Je hebt immers je website ooit met een reden gemaakt/laten maken. Om ervoor te zorgen dat je website je doelen behaalt, helpt het om hier eerst goed over na te denken.

Limiteer je niet tot slechts één doel! Om een ‘groot’ doel te behalen, moeten er soms kleine stapjes genomen worden. Als je wil dat iemand je E-book downloadt (bijv. doel 3), moet de bezoeker eerst naar de downloadpagina (3a), om vervolgens zijn/haar gegevens in te vullen (3b). Door je doelen op te knippen, maak je bovendien het meten van resultaten gemakkelijker, bijvoorbeeld door te kijken naar paginaweergaves in Google Analytics.

‘Grote’ doelen voor je website kunnen zijn:

  • Meer nieuwsbriefaanmeldingen;
  • Meer producten verkopen;
  • Je imago beter communiceren.

Om een groot doel te behalen, zijn vaak kleinere doelen nodig, bijvoorbeeld:

  • Ik wil meer bezoekers op de nieuwsbrief-aanmeldpagina;
  • Ik wil dat bezoekers in de laatste stap tenminste één extra product plaatsen in hun winkelmandje;
  • Ik wil meer bezoekers op de over mij pagina.

Hier lees je meer over websites die zijn gebouwd naar doelen

Voor de website van de Vulpenwereld hebben we het bekijken/verkopen van de producten als hoofddoel genomen. Daarom is de eerste knop “Bekijk onze producten”. Als de bezoeker naar beneden scrolt ziet hij/zij vervolgens eerst alle producten, pas daarna wordt ingegaan op de Vulpenwereld zelf.

  1. Maak een schets

Pak een potlood en papier en teken in grote lijnen je website. Denk goed na over hoe je het doel van je website naar voren laat komen in de volgorde van de inhoud en de knoppen. Ook als je technisch niet weet hoe je de hele website moet aanpassen, kun je met schetsen bepalen waar en in welke volgorde je de inhoud wil plaatsen binnen de (vaste) indeling van je huidige website. Online zijn veel websiteschetsen te vinden waar je inspiratie van kunt opdoen.  

Bekijk hier voorbeelden van bruikbare website schetsen

Voor de website van de Vulpenwereld hebben we met het (gratis) programma Wireframe een digitale schets gemaakt; eigenlijk een plattegrond van je website. Je zou deze zelfs kunnen uitprinten zodat je er alsnog dingen bij kunt tekenen.