Van beter digitaal naar internationaal
Hoe Total Innovation het online aanpakte en nu internationaal doorgroeit

Eten en drinken zijn primaire levensbehoeftes van ieder mens. Een stoornis van het slikken (dysfagie) en vermindering van zelfstandigheid hebben grote impact op de kwaliteit van leven. Om deze reden ontwikkelde Stéfanie van Hasselt, eigenaar en directeur van Total Innovation, in 2013 de Total Cup®. Een drinkbeker die het risico op verslikken vermindert, waardoor de zelfstandigheid van mensen wordt vergroot. Vanuit haar achtergrond als Bewegingswetenschapper en Ergotherapeut weet Stéfanie veel over de gevaren van dysfagie. Voor Stéfanie zat de uitdaging dus niet zozeer in het overbrengen van de informatie, maar wel in het op de markt brengen van haar product en het creëren van naamsbekendheid. Want hoe doe je dat eigenlijk? En hoe zet je daar, op een slimme manier, je online communicatie bij in?
Om deze en andere vragen over ondernemerschap te kunnen beantwoorden besloot Stéfanie om in 2018 een traject te volgen bij Venture Lab North. Hierdoor is zij gaan inzien dat ondernemerschap veel meer is dan alleen een goed idee. Ze moest onder andere intensief aan de slag met de marketing van haar bedrijf. Hierdoor kwam zij tot het inzicht dat er bij het op de markt brengen van een product veel economische en juridische aspecten komen kijken. Via beurzen en mond-tot-mondreclame probeerde Stéfanie haar zichtbaarheid te vergroten, maar gaandeweg merkte zij dat dit best een lastige taak is.
Stéfanie besloot vervolgens om deel te nemen aan het event genaamd ‘Slim aan de slag met online ondernemen’, dat WOO-Groningen organiseerde in samenwerking met de Kamer van Koophandel. Hierdoor kwam Stéfanie in contact met de Werkplaats Online Ondernemen Groningen. Stéfanie vertelt hierover: ‘’Ik vind het heel inspirerend om andere ondernemers tegen te komen. Je hoort vaak dat je je doelgroep moet targetten, dat je een marketingplan moet maken en dat je juridisch alles voor elkaar moet hebben, maar om dan van andere ondernemers of studenten te horen hoe zij dat aanpakken, brengt je op veel nieuwe ideeën. Van horen naar doen!’’
Via het traject bij Venture Lab North kwam Stéfanie in contact met online marketingbureau Ten Stripes. Samen met Ten Stripes pakte ze allereerst haar website aan.
Vervolgens zocht Fleur Bramer in het kader van haar afstudeeropdracht uit wat de meest effectieve online communicatie strategie is voor Total Innovation. Stéfanie: “Fleur heeft laten zien dat een goed communicatieplan echt nodig is om het online gestructureerd aan te pakken. En dat dat begint bij de strategie’’. Er moet bijvoorbeeld gekeken worden naar wie de doelgroep is en hoe die kan worden bereikt. De communicatie is natuurlijk voor een groot deel online, wat vraagt om handigheid met de website en de social media kanalen. ‘’Ik merkte bovendien dat door de samenwerking met Fleur en haar begeleidende docent ook mijn kennis uit de ondernemerschapstraining en het WOO/KvK-event weer naar boven kwamen”, zegt Stéfanie.
Gevraagd naar het resultaat geeft Stéfanie aan dat met name haar kennis en handigheid op het gebied van online marketing en communicatie is toegenomen. Ze merkt dat haar klanten vaker terugkeren op de website en dat de hoeveelheid online activiteit is toegenomen. Mede hierdoor is zij erin geslaagd dat de Total Cup® een succesvol marktwaardig product is geworden.
Ik vind het heel inspirerend om andere ondernemers tegen te komen. Je hoort vaak dat je je doelgroep moet targetten, dat je een marketingplan moet maken en dat je juridisch alles voor elkaar moet hebben, maar om dan van andere ondernemers of studenten te horen hoe zij dat aanpakken, brengt je op veel nieuwe ideeën. Van horen naar doen!
Stéfanie van Hasselt
De stap naar internationaal
Stéfanie heeft de ambitie om met haar bedrijf de internationale markt op te gaan. Zij gaat zich allereerst richten op Denemarken, aangezien veel ergotherapeuten en onderzoekers daar gespecialiseerd zijn in verslikproblematiek. Nu zij de stap heeft gezet om haar online marketing aan te pakken, wil ze de voordelen daarvan ook internationaal benutten. Dit gaat ze in samenwerking met WOO-Groningen doen. Een studente van de opleiding International Communication zal haar tijdens dit traject ondersteunen. Het communicatieplan van Fleur kan tijdens het internationale traject een grote meerwaarde leveren volgens Stéfanie.
Daarnaast delen Stéfanie en Fleur hun liefde voor de zorg. Verpleegkunde heeft als beroepskeuze altijd al door Fleur haar hoofd gespeeld, vertelt zij. Naar aanleiding van de afstudeeropdracht bij Total Innovation heeft zij besloten om vanaf september 2021 verpleegkunde te gaan studeren.
WOO-Groningen kijkt ernaar uit om in september aan het nieuwe traject te beginnen met Stéfanie.
Ook hulp nodig met online ondernemen?
Heb jij als ondernemer ook behoefte aan ondersteuning bij je (internationale) online marketing neem dan contact met ons.