Stappenplan: aan de slag met Google Analytics

19 aug 2020

Freddy Heineken zei ooit dat de helft van zijn marketingbudget weggegooid geld is, maar hij niet wist welke helft. Gelukkig zijn er nu manieren om inzicht te krijgen in de effectiviteit van je internetmarketing door programma’s als Google Analytics. Toch is dit niet altijd zo simpel als de meeste mensen denken. Daarom gaf Naci Yilmaz van Google Digitale Werkplaatsen op 19 augustus de workshop ‘Hoe richt je Google Analytics succesvol in?’.

Stel eerst vast waarvoor je Google Analytics wilt inzetten

Om relevante informatie te verkrijgen, start je bij de basis. Waarom heeft je bedrijf een website? Wat is het precieze doel? Denk bijvoorbeeld aan verkopen in een webshop, in contact komen met nieuwe klanten of het inplannen van afspraken als kapper. Vul het meetplan (zie afbeelding) in om je SMART je doelen op te stellen en je bent klaar om aan de slag te gaan met Google Analytics.

Het installeren van Google Analytics

Je activeert Google Analytics door op al je relevante pagina’s een trackingscode te zetten. Raadpleeg hiervoor deze hulppagina van Google of contacteer Google via g.co/digitalewerkplaats. Met de Google Tag Assistent (onderaan de hierboven gelinkte pagina) kun je de instellingen controleren en personaliseren.

Doelen installeren en jezelf uit meetresultaten filteren

De doelen die je eerder hebt vastgesteld in het meetplan, kun je direct meetbaar maken in Google Analytics. Ga naar instellingen en dan naar doelen. Klik vervolgens de template aan die past bij je beoogde doel(en) en volg de aanwijzingen. Om je resultaten zo schoon en bruikbaar mogelijk te houden, is het goed om jezelf uit de metingen van Google Analytics te filteren. Dit doe je door de aanwijzingen te volgen onder instellingen en dan filters.

Wil je graag in contact komen met nieuwe klanten? Naci gaf de tip mee om een contactformulier op te stellen en deze op te volgen door een bedankpagina (na invullen). Zo weet je klant zeker dat het contactformulier succesvol is verzonden en weet Google Ananlytics door de paginawisseling dat je vooropgestelde doel bereikt is.

Meld je aan voor het vervolg van de workshop op 2 september

Nu heb je Google Analytics succesvol ingericht. Deze workshop was de tweede van vijf online zomerworkshops door Google Digitale Werkplaatsen en de Werkplaats Online Ondernemen Groningen. Meld je hier aan voor het vervolg op deze workshop: ‘Hoe krijg je inzicht in je resultaten via Google Analytics?’ op 2 september van 9:30-10:30 uur.

Deze workshop was de tweede van vijf online zomerworkshops door Google Digitale Werkplaatsen en de Werkplaats Online Ondernemen Groningen. Klik hier voor een overzicht van onze aankomende events.