Overgaan tot actie met Google Analytics

2 sep 2020

In augustus vond de workshop over de installatie van Google Analyitcs plaats, waarna Erdinç Saçan van Google Digitale Werkplaatsen op 2 september de workshop ‘Hoe krijg je inzicht in je resultaten via Google Analytics?’ gaf.

De workshop startte met de waarschuwing dat je snel kunt verdwalen in de mogelijkheden in Google Analytics. Google Digitale Werkplaatsen heeft een meetplan opgesteld (zie onderstaande afbeelding), waarin je je doelen kunt stellen, waarna je echt kunt beginnen. Erdinç gebruikte het demo account van gegevens van Google Store, een echte winkel die haar Google Analytics voor iedereen heeft opengesteld om te oefenen. Klik hier om zelf te even te oefenen.

Erdinç behandelde de menuknoppen aan de linkerkant als eerst. Er werd met name stilgestaan bij de Doelgroep, met daaronder de pagina’s Demografie (geslacht/leeftijden), Interesses (komen mensen met interesse voor mijn onderwerpen op mijn website?) en Mobiel (hoeveel mensen bezoeken je website per telefoon, desktop of tablet). Voor webshops is Acquisities interessant en het is goed om onder Gedrag je Sitesnelheid te checken, omdat mensen bij te lang wachten snel ‘bouncen’, wat leidt tot een hoog bouncepercentage). Je snelheid kun je ook checken met Pagespeed Insights.

Door gegevens te combineren kun je bepaalde conclusies trekken om over te gaan tot actie. Gelukkig helpt Google Analytics je een handje onder de knop Inzichten (rechtsboven), die je alvast ‘Conclusies’ meegeeft. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet de juiste zoekwoorden in je teksten gebruikt, waarmee Google Trends je kan helpen. Met Keyword Planner van Google kun je zien welke zoekwoorden populair zijn, en welke andere zoekwoorden eraan gerelateerd zijn. (Je moet hiervoor een Ads account hebben/aanmaken, het gebruik van de tool is gratis).Wat je precies gaat doen met de inzichten uit Google Analytics is voor iedereen anders, maar ga altijd terug naar je doelen in je meetplan.

Heb je vragen over deze workshop of wil je toekomstige workshops bijwonen? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.