Online marketing in een cookieloze wereld, maar hoe? Inspiratiesessie met Tjarda van Zoinks
Donderdag 17 november jl. hebben we alweer de zesde WOO-inspiratiesessie georganiseerd! Deze keer in samenwerking met Tjarda Polderman van mediabureau Zoinks. Het thema had alles te maken met online cookies en privacywetgeving.
Terugblik inspiratiesessie 17 november 2022
Online marketing in een cookieloze wereld, maar hoe?
Donderdag 17 november jl. hebben we alweer de zesde WOO-inspiratiesessie georganiseerd! Deze keer in samenwerking met Tjarda Polderman van mediabureau Zoinks. Tjarda is oprichter van mediabureau Zoinks en houdt zich bezig met privacy, marketing en podcasts.
Online data verzamelen
Veel bedrijven verzamelen persoonsgegevens van hun klanten. Als een klant toestemming geeft om bepaalde gegevens te gebruiken, helpt dit een bedrijf om inzicht te krijgen in de doelgroep en hun behoeftes. De Amerikaanse wetgeving beschermt de privacy van Europese gebruikers echter onvoldoende. Om die reden mag er geen data meer gedeeld worden met bedrijven in Amerika. Het is nu alleen zo dat dat wél gebeurd, en veel bedrijven lopen daardoor het risico op een forse boete.
Third party cookies
In de toekomst wordt het verboden om mensen te volgen op het internet en in apps door middel van zogenaamde “third party cookies”. Third party cookies zijn cookies die door een dataverzamelingsbedrijf geplaatst kunnen worden en worden gebruikt om advertenties in te stellen. Veel websites hebben bijvoorbeeld wel een cookie banner, maar het blijkt dat ze niets doen met of de cookies wel of niet geaccepteerd worden door de bezoeker. Aan de achterkant worden namelijk vaak alsnog alle gegevens van de bezoeker op de site verzamelt.
Controle
Er wordt momenteel nog weinig gecontroleerd of bedrijven de nieuwe privacyregels naleven. Deze taak is in Nederland bij de Belastingdienst neergelegd, maar zij hebben hier op dit moment nog niet voldoende capaciteit voor. Daardoor wordt er nog weinig gecontroleerd of bedrijven hier juist mee omgaan. Op dit moment wordt er hierdoor ook nog weinig op gehandhaafd, maar alleen voor gewaarschuwd. Wel zijn er al een aantal bedrijven in Nederland beboet voor het niet naleven van de nieuwe privacywet richtlijnen.
Wat zijn dan de alternatieven?
Door de nieuwe richtlijnen betekent het dat je als ondernemer dus bepaalde platformen niet meer kunt gebruiken zoals bijvoorbeeld de populaire Google Analytics en natuurlijk Mailchimp. Dit zijn namelijk Amerikaanse bedrijven en de Amerikaanse wetgeving beschermt de privacy van Europese gebruikers op dit moment onvoldoende. Maar welke programma’s kan je dan wél gebruiken?
- Voor Google Analytics zijn dat Plausible.io of Matamo. Hierbij is Plausible iets makkelijker maar ook minder uitgebreid. Matamo is wat complexer maar daardoor ook uitgebreider. Ze meten alles wat je wilt weten, maar alleen wat gemeten mag worden.
- Voor de nieuwsbrieftool Mailchimp is Enormail.eu een goed alternatief. Het is een programma dat prettig werkt en waar je veel mee kan. Het is makkelijk aan andere programma’s te koppelen.
- Een goed voorbeeld voor een CRM systeem is Simplicate. Dit is een Nederlands bedrijf en alles wordt ook in Nederland gehost.
- Het is makkelijk om op YouTube te livestreamen. Een goed alternatief hiervoor is Jet stream. Dit is een bedrijf uit Groningen en zij hebben zelfs een paar jaar geleden het idee van livestreamen uitgevonden.
Wil je nu nóg iets meer te weten komen? Bekijk dan de hele video opname hierboven!
Blog geschreven door Eline Santing en video-edit door Anna Ammeraal
WOO-Groningen wordt mede mogelijk gemaakt door Nationaal Programma Groningen.