Online groeien door aanwezigheid in de winkelstraat

14 jan 2020

Op dinsdag 14 oktober kwam Sebastian Bakker een gastcollege geven aan studenten van de minor Digital Marketing. Sebastian is eigenaar van de webshop Cookinglife.nl en sinds 2017 ook van bijbehorende winkel in de Zwanenstraat te Groningen. Naast Cookinglife runt Sebastian ook internetbureau 050Media. Het gastcollege ging over hoe je online kunt groeien door uit te breiden middels een fysieke winkel.

Er zijn inmiddels sprekende voorbeelden genoeg van webshops die succesvol/nog succesvoller werden toen zij fysieke winkels gingen openen. Coolblue en Belsimpel zijn grote spelers die deze aanpak hebben gekozen. Een winkel als aanvulling op een webshop wordt vaak als service ingezet, om de klanten persoonlijk advies te kunnen geven, maar ook beleving speelt een steeds grotere rol.

Cookinglife.nl heeft 10.000 tot 20.000 bezoekers per dag online. In de webshop wordt er gericht naar producten gezocht door bezoekers, terwijl er in de fysieke winkel meer wordt rondgekeken. De winkel -en met name de etalage- vervult hier de rol van display advertentie, maar dan in de winkelstraat. Om hiermee te blijven prikkelen moet de winkel constant veranderen en worden er extra activiteiten ingezet zoals bijvoorbeeld ‘live cooking’, het testen van producten, geven van demonstraties door leveranciers etc. 

De combinatie online/offline geeft volgens Sebastian zicht op customer journeys van online zoeken, live kopen en vice versa. Je kunt als ondernemer hierdoor steeds beter inspelen op de behoeften van de klant, waardoor bijvoorbeeld grote verschillen in assortiment tussen de webshop online en de fysieke winkel zijn ontstaan. De beleving en aankoopgedrag is in de winkel wezenlijk anders, maar het hebben van een winkel draagt meetbaar bij aan het vertrouwen online, aldus Sebastian.

Sebastian heeft inzicht gegeven in de wijze waarop hij beslissingen maakt voor de winkel en webshop. Zo worden er gestructureerde analyses en combinaties van data uit verschillende bronnen vergeleken met online en offline zoek- en aankoopgedrag, waaruit conclusies worden getrokken en nieuwe strategieën worden bedacht.

Ten slotte hebben de studenten mooie voorbeelden gezien van actuele ontwikkelingen, zoals de verkoop via platforms als bol.com, maar ook van de keuzes die webwinkels steeds vaker maken om bepaalde merken juist wel/niet te voeren.
 


Dit gastcollege was één uit een reeks voor studenten van de minor Digital Marketing. De studenten doorlopen met mkb-ondernemers een aantal belangrijke stappen in het direct marketingproces en helpen concreet met het doorvoeren van deze stappen bij de bedrijven. Eerste resultaten zijn in februari te verwachten.  

Hulp nodig?

Heb je een MKB-ondernemening en wil je ondersteuning, tips of adviezen over jouw online aanpak? Via onderstaand contactformulier meld je je hiervoor direct aan. We plannen dan samen een intakegesprek in om de mogelijkheden te bespreken.

Aanmeldformulier ondernemer