Ondernemerscase ‘t Kralenstulpje: hoe stimuleer ik mijn online vindbaarheid?
Sinds 2010 runt Esther de Jonge haar online winkel ’t Kralenstulpje. Met een breed assortiment aan kralen, bedels, sieradenonderdelen en cadeauverpakkingen helpt ze creatievelingen bij het maken van hun eigen sieraden. Onlangs is ze de samenwerking met studenten aangegaan om haar online vindbaarheid te verbeteren.
De start van een bijzondere samenwerking
Tijdens het GroBusiness Ondernemersfestival raakte ze in gesprek met de WOO en daaruit vloeide een opdracht voor Commerciële Economiestudenten van de Hanze. Voor het vak ‘Contentmarketing’ ging deze groep studenten aan de slag met onderzoek naar de doelgroep, de markt en de concurrentie van het bedrijf. Ook doken ze in de opties voor online marketingstrategieën. Wat voor content en mediakanalen passen bijvoorbeeld het beste bij Esther haar bedrijf? De input voor de aanbevelingen komen onder andere door het uitvoeren van interviews met de doelgroep.
“Door de aanbevelingen van de studenten kan ik beter gevonden worden door mijn doelgroep. Dit kan bijdragen aan een groter bereik en mogelijk ook een hogere omzet. Daarnaast gaf het me inspiratie om verder te kijken naar nieuwe manieren om mijn bedrijf te laten groeien.”
Esther de Jonge – eigenaresse van ’t Kralenstulpje

Waardevolle inzichten en aanbevelingen
De studenten hebben uiteindelijk een concreet voorstel gepresenteerd met inzichten en aanbevelingen voor het verbeteren van ’t Kralenstulpje haar online vindbaarheid. Met onder andere suggesties voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), social media ideeën en mogelijke verbeteringen voor de website.
Positieve samenwerking en toekomstplannen
Esther benadrukt dat ze de samenwerking met studenten fijn vond en dat het waardevol is als ondernemer om open te staan voor nieuwe perspectieven. Ze raadt het daarom andere ondernemers zeker aan om open te staan voor dergelijke samenwerkingen. Ze zegt hierover: “Het is een laagdrempelige manier om frisse inzichten te krijgen. Studenten kijken met een frisse blik naar je bedrijf en kunnen waardevolle suggesties doen.” Ze gaat de komende tijd aan het werk met de concrete handvatten die ze heeft gekregen om haar online aanwezigheid te versterken.
WOO-Groningen wordt mede mogelijk gemaakt door Nationaal Programma Groningen.