OmniDrones en MijnDronePiloot: de ervaring van de studenten

31 aug 2021

Jildou Hengst, Brian Hesseling, Peter van Dijken, Iris Medendorp, Jesse van Delden en Paul Klooster doen de opleiding Communicatie en hebben vanuit WOO-Groningen een halfjaar aan een project gewerkt voor Omnidrones en MijnDronePiloot. Voor deze opdracht kregen zij een 10 van hun docent! Ook de opdrachtgever was dik tevreden. Benieuwd naar wat ze precies hebben gedaan? Lees hier hun ervaringen.

Wat is de probleemstelling van de opdracht? Wat is het oorspronkelijke probleem?

OmniDrones wilde zich beter online profileren en hun doelgroep bereiken. Een duidelijke online strategie was nodig met een duidelijke communicatiehandleiding. De opdracht voor MijnDronePiloot was om meer opdrachtgevers te genereren om hun dronepiloten te voorzien van opdrachten. Ook hier was een duidelijke online strategie en handleiding nodig.

Heb je samengewerkt met studenten van andere studies of met bedrijven/onderzoekers? Wat ging hier goed/niet goed?

Onze projectgroep bestond uit zes personen met ieder zijn of haar eigen talent. Samenwerking verliep hierdoor als een geoliede motor, net als de begeleiding door Dirk Jan Visser. De opdracht van Omnidrones en MijnDronePiloot kwam vanuit DSH. De samenwerking met Omnidrones (oprichter Egbert Swiers) en MijnDronePiloot (Egbert Swiers, oprichters Jurian Kerssies en Alwart Sippens Groenewegen) verliep net zo goed door elke week online af te spreken.

Wat is de conclusie van je opdracht?

Er is voor beide bedrijven een communicatiehandleiding ontworpen. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de huidige markt, doelgroep en concurrenten. Vervolgens is de huidige online situatie onderzocht en is de gewenste online situatie geschetst. Op basis van deze uitkomsten is er een online strategie ontwikkeld. Deze hebben we uitgewerkt in een duidelijke handleiding met stappenplan en conceptuele uitwerkingen (video's en Instagram templates).

Wat was je grootste succes tijdens de opdracht? Waarom?

We hebben de opdracht voor Omnidrones en MijnDronePiloot afgerond met een 10. De handleiding die wij hebben aangeleverd was compleet, praktisch, goed onderbouwd, toepasbaar, creatief en origineel (woorden van Dirk Jan Visser naar aanleiding van onze eindpresentatie). Ook zei Dirk Jan dat de presentaties en de relatie met de klant fantastisch waren.

Wat heb je als het grootste obstakel ervaren tijdens je opdracht? Waarom? Wat heb je hiervan geleerd?

Het grootste obstakel tijdens de opdracht was dat Omnidrones en MijnDronePiloot nog niet duidelijk in beeld hadden hoe zij hun doelgroep konden bereiken via social media. Er waren geen duidelijke kernwaarden en imago, de opdracht was dus breed invulbaar. Dit maakte het erg uitdagend voor ons, gelukkig zijn onze voorstellen ontzettend enthousiast ontvangen door beide partijen.

Wat vond je het leukst tijdens je opdracht? Waarom?

Het leukste van de opdracht is dat elke groepsgenoot zijn of haar talenten kon benutten. De groepsdynamiek was ook zeer bijzonder in onze projectgroep.

Wat heb je geleerd/ welke kennis wil je aan anderen overbrengen?

Vraag wat er in je opkomt tijdens de eerste briefing met de klant. Loop stage in jaar drie om praktijkervaring op te doen en benut deze kennis in het project in jaar vier. Gebruik je talent! Geef aan waar jouw sterke kanten liggen en hoe je deze kan toepassen in het project. Dit geeft goede energie.

Welke invloed heeft het coronavirus op jouw opdracht gehad? Heb je dit als positief/negatief ervaren?

Elk contactmoment vond online plaats. Dit maakte het contact laagdrempelig en snel, positief ervaren dus. De eindpresentaties vonden fysiek plaats, dat was erg fijn.

Wat was je/ jullie eindproduct?

Communicatiehandleiding en communicatieproducten (video en templates)

Vanaf welke locatie werd gewerkt?

Thuis en Van DoorenVeste

Welke partijen waren bij deze opdracht betrokken?

DSH, Hanzehogeschool, MijnDronePiloot, Omnidrones, WOO-Groningen