Met welk platform start je je online verkopen?

Met welk platform start je je online verkopen?
Potentiële klanten zijn steeds meer online aan het shoppen. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling nog eens extra versterkt. Tijdens de workshop ‘Hoe start je met online verkopen?’ die Google Digitale Werkplaats samen met WOO Groningen op 1 oktober jl. organiseerde, gaven de trainers van Google tips hoe je deze ontwikkeling kunt aangrijpen door je te richten op online verkoop. In deze blog vertellen we je hoe je hiermee een begin kunt maken en uit welke platformen je kunt kiezen.
Kansen van de corona-crisis benutten
Grote kans dat je zelf al meer online hebt gekocht sinds de coronacrisis heeft toegeslagen. De cijfers van online verkoop in Nederland zijn namelijk in een korte tijd enorm gestegen. Consumenten gebruiken immers steeds vaker internet voor hulp, ondersteuning, afleiding en inspiratie. Hier kun je volgens Google als ondernemer op inspelen.
Koop lokaal!
Giganten als Bol.com, Zalando en Amazon hebben enorme klantenbestanden en marketingbudgetten om hun omzet mee te genereren. Juist nu ondervinden echter de kleine en lokale ondernemingen een grotere loyaliteit. Om daar gebruik van te maken is het belangrijk om je onderscheidend vermogen te gebruiken en je producten op het juiste platform aan te bieden. Een goed voorbeeld hiervan is Warenhuis.Groningen.nl, waar de lokale ondernemers van Groningen samen hun producten in één online warenhuis aanbieden.
Hoe start je?
Ook wanneer je online meer wilt ondernemen en verkopen, is het goed om bij het begin te beginnen. In het kort houdt dit in dat je jezelf uitdaagt om na te denken over vragen als:
- Hoe groot is je (potentiële) markt?
- Hoe ziet je (potentiële) klant eruit?
- Wie zijn je concurrenten en wat doen zij?
- Wat zijn je onderscheidende factoren? Wat maakt jou uniek?

Bedrijven met de meeste impact online richten de communicatie op wat de klant wil weten in plaats van wat je als bedrijf wilt vertellen. Dit houdt in dat je je online-communicatie richt op de wensen en behoeften van je doelgroep, en dat je je doelgroep heel goed kent.
In onze blog “5 vragen om te bepalen welke online-kanalen je moet gebruiken” kun je meer lezen over hoe je meer online impact genereert door je volledig te richten op je doelgroep.
Kies je webshopplatform
Er zijn grofweg drie soorten platforms te onderscheiden waaruit je kunt kiezen om te starten met online verkoop. We lichten deze kort toe en noemen de voor- en nadelen van elke mogelijkheid.
Optie 1: Digitale marktplaats
Onder de digitale marktplaatsen vallen de bekende namen zoals marktplaats.nl, Facebook Shopping, Etsy en de verkoopmodule van Bol.com.
Voordelen:
- Geen/beperkte eigen investering;
- Groot bereik (veel actieve gebruikers);
- Grote marketingstrategie;
- Duidelijke en vastgelegde servicenormen voor verkoop.
Nadelen:
- Voor de spelregels ben je afhankelijk van het platform;
- Het leidt tot weinig of geen naamsbekendheid van eigen onderneming;
- Je moet vaak commissies betalen.
Optie 2: Managed e-commerce platform
In het kort kun je met een managed e-commerce platform een volledige webshop met de communicatiestrategie bouwen binnen het domein van het platform. Hiermee heeft het sterke overeenkomsten met een eigen website, alleen bevindt je webshop zich nu op het domein van een platform. Voorbeelden van deze platformen zijn Lightspeed, Shopify, Bigcommerce en Mijnwebwinkel.
Voordelen:
- Goedkoper (dan een zelfgemaakte website);
- Geen opstartkosten (abonnementsformule);
- Snel gelanceerd;
- Handige functionaliteiten en updates.
Nadelen:
- Geen toegang tot je hosting;
- Geen maatwerkfunctionaliteiten (zoals bij een eigen website);
- Beperkte support;
- Creditcardkosten en soms extra % kosten op verkopen.
Optie 3: Contentmanagementsysteem (CMS)
Met een CMS kun je zelf een website op maat (laten) bouwen met een eigen domeinnaam. Hiermee sta je los van externe partijen (afgezien van betaalsystemen) en is de volledige webshop in eigen beheer. Voorbeelden: Magento, PrestaShop en WooCommerce.
Voordelen:
- Volledige personalisatie (ontwerp, functionaliteiten);
- Kan meegroeien met je bedrijf;
- Support door eigen webpartner;
- Volledig in eigen beheer en onafhankelijk.
Nadelen:
- Duurder in set-up;
- Grotere investering in de opstartfase.
Leid je doelgroep naar je verkoopplatform
Voor alle bovenstaande platformopties geldt dat je actief bezoekers naar je webshop moet leiden om omzet te realiseren. Hiervoor moet je nadenken over wie je doelgroep is, waar je doelgroep actief is en met welke boodschap je deze doelgroep kan overtuigen om jouw webshop te bezoeken. En niet te vergeten: iets te kopen!
In voorgaande blogs hebben we hier al uitgebreid aandacht aan besteed:

Zet jij ook de volgende stap in online ondernemen?
Wil jij ook starten met online verkopen maar kan je hierbij nog hulp gebruiken? Of heb jij andere vragen over online marketing?
WOO Groningen helpt ondernemers met het verbeteren van hun online ondernemen. Ben jij klaar om een nieuwe stap te zetten?