Kenniscafé met WOO-Groningen
Economic Board Groningen (EBG) organiseert met regelmaat informele bijeenkomsten voor ondernemers in Noord-Groningen met wisselende thema’s, gericht op de behoefte van ondernemers: de EBG Kenniscafés. Op 3 maart jl. stond het thema 'online ondernemen' centraal. Dit kenniscafé organiseerde EBG samen met WOO-Groningen.

Kennisquiz online marketing
Online ondernemen is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Social media, content creatie, SEO, Goolge Analytics, en ga zo maar door. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Hoeveel weet jij als ondernemer eigenlijk van online marketing? Tijdens het Kenniscafé testten we dit onder de deelnemende ondernemers door middel van een kennisquiz. Wist jij bijvoorbeeld dat 20% procent van het aantal zoekopdrachten in de wereld spraak gestuurd is? En dat niet alleen een video op Facebook en een afbeelding op je website voorbeelden van content zijn, maar een geschreven blog dat ook is? En dat je met Google Analytics altijd inzicht hebt in je online prestaties?
Han Berrelkamp, coördinator bij WOO-Groningen en docent online marketing, gaf toelichting bij de antwoorden.

Van textieldruk naar mondmaskerproductie
Na de kennisquiz was het woord aan Jelle van der Mijl, eigenaar van Eco Textieldruk in Groningen. Eco Textieldruk is actief als producent van merchandising artikelen voor festivals, podia en bands. Toen dat door corona stilviel, zijn ze zich gaan toeleggen op de productie van mondmaskers van zeer goede kwaliteit onder de naam Mondmaskerproducent.nl. Dat zorgde naast allerlei productietechnische en logistieke uitdagingen, voor uiteenlopende vragen op online marketing gebied. De belangrijkste vraag hierbij: Hoe kan de onderneming goed gevonden worden door hun belangrijkste doelgroep, ziekenhuizen? Want uiteraard leveren ze graag af aan die ene klant die één doosje met mondmaskers bestelt, maar de belangrijkste (beoogde) klanten zijn ziekenhuizen voor een grote afname. WOO-Groningen helpt Jelle van der Mijl deze doelgroep te bereiken. Student Romy de Vries vertelt hoe zij en haar medestudenten dit aanpakken. Zij onderzoeken de doelgroep, kijken hoe de vindbaarheid kan worden vergroot, welke middelen hierbij nodig zijn en via welke kanalen deze afnemers bereikt kunnen worden. Het creëren van aansprekende content is hierbij heel belangrijk. Met goede teksten en veel afbeeldingen kan deze doelgroep bereikt worden.
Elke ondernemer heeft een goed verhaal.
Bart Joling van marketingbureau Ten Stripes
De kracht van storytelling
Bart Joling, marketing strateeg en eigenaar van marketing bureau Ten Stripes, adviseert Jelle van der Mijl om allereerst te kijken waar de doelgroep op zoekt. Hij vertelt dat storytelling op je online kanalen enorm belangrijk is. Zeker bij een product als dit, waar je met je verhaal ook het vertrouwen van bezoekers wilt winnen. “Laat jouw ondernemersverhaal zien”, adviseert Bart. “Want elke ondernemer heeft een goed verhaal. En een goed en oprecht verhaal trekt bezoekers op je website aan en de kans dat ze er langer blijven en meer lezen en bekijken, is veler malen groter.”
Laat ook zien wat goed gaat, bijvoorbeeld door succesverhalen van je klanten. Dat geeft veel vertrouwen.
Verder is het belangrijk altijd duidelijke call-to-actions te vermelden. Een oproep waarin je precies vertelt wat de bezoeker moet doen. Bijvoorbeeld door bij de tekst: “Hoogwaardige medische maskers nu ook voor particulieren beschikbaar”, een bestelbutton met “bestel hier gelijk”.
Hulp nodig bij online ondernemen?
Wil je net als Jelle van der Mijl van Mondmaskerproducent.nl aan de slag met online ondernemen maar weet je niet precies hoe dit aan te pakken of waar je verbeterpunten liggen? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder!