Hoe zorg ik voor goede en aansprekende content?
Je start of hebt een onderneming en je wilt graag online goed zichtbaar zijn of worden. Hoe zorg je ervoor dat Google je content opneemt in de zoekmachine? Hierbij is het van groot belang dat je consistent kwalitatief goede content plaatst op je website. Maar wat is kwalitatieve content en hoe creëer je het? In deze blog beantwoorden we deze vraagstukken.
Goede en aansprekende content start bij een online contentstrategie
Bij online communicatie is het van belang om een sterke fundering te leggen en dit begint bij je contentstrategie. Een doordachte strategie houdt in dat er samenhang is tussen verschillende communicatiekanalen die je bewust hebt uitgekozen. Begin bij het opstellen van een heldere boodschap, doelen en doelgroep.
Er komt natuurlijk meer kijken bij het maken van een online contentstrategie. Begin bij het begin en breek de strategie op in verschillende onderdelen.
Stel meerdere doelen met verschillende accenten per kanaal op.
Zorg dat de doelen meetbaar zijn (SMART).
Stel je doelgroep op en maak een persona.
Bepaal de communicatieboodschap in één zin.
Kies, monitor en evalueer. Wie beheert de online kanalen en hoe meet je het effect?
Ontwikkel een digitale huisstijl
Naast het stellen van doelen voor de contentstrategie is het ook van belang om eenheid te creëren in je digitale huisstijl. Zorg voor een duidelijk kleurenpalet van 3 of 4 kleuren en laat die kleuren op alle kanalen terugkomen. Maak met de kleuren van het kleurenpallet vervolgens een logo waar je klanten en volgers je bedrijf aan kunnen herkennen.
Schrijven van content op je website, hoe doe je dat?
Nu je de contentstrategie hebt bepaald is het tijd om content te gaan creëren. Het is goed om te weten dat een online tekst voornamelijk wordt ‘gescand’. Het blijkt namelijk dat een lezer een tekst al kan begrijpen wanneer hij of zij 30 procent van de tekst overslaat. Online ligt het tempo hoger en de lezer weet binnen een paar seconden of de tekst de moeite waard is.
De structuur van een tekst is daarom heel erg belangrijk. Lezers kiezen namelijk uit welke alinea’s ze wel en niet gaan lezen. Wij hebben een aantal tips om een juiste tekststructuur te hanteren:
Begin elke alinea met de belangrijkste zin: de kernzin.
Maak gebruik van kopjes en tussenkopjes.
Zorg ervoor dat alinea’s zelfstandig leesbaar zijn en bestaan uit 40 tot 50 woorden.
Maak gebruik van bullet points (zoals dit gedeelte).
Schrijf actief en voorkom woorden als ‘worden’.
Maak gebruik van linkjes naar andere teksten als je een onderwerp extra wil toelichten.
De lengte van een tekst heeft niet zoveel invloed als deze maar relevant en goed opgebouwd zijn.
Hoe zorg je ervoor dat Google je teksten detecteert?
Je tekst is af, maar hoe zorg je ervoor dat je tekst wordt opgenomen in de zoekmachine van Google? Het is natuurlijk zonde dat je veel tijd stopt in het ontwikkelen van teksten, maar dat vervolgens niemand ze leest. Het belangrijkste is dat de content relevant is, want dat zorgt ervoor dat je tekst beter vindbaar is. Ook weegt Google scanbare onderdelen zoals koppen en tussenkoppen zwaarder. Als je de bulletpoints van de vorige alinea verwerkt in je tekst, dan ben je al goed op weg.
Daarnaast is het belangrijk om je te verplaatsen in je doelgroep, de lezer dus. Waar zoeken zij op? Welke vragen typen zij in de zoekmachine van Google? De resultaten die hieruit voorkomen noemen we zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Zorg er alleen niet voor dat je tekst alleen maar bestaat uit zoekwoorden, want dat bestraft Google weer.

Schakel WOO-Groningen (kosteloos) in voor het ontwikkelen van aansprekende content voor je website
Hopelijk kan je door het lezen van deze tekst zelf aan de slag gaan met het ontwikkelen van aansprekende content. Maar wij begrijpen ook dat termen zoals een digitale huisstijl, contentstrategie en zoekwoorden misschien ver van je bed show zijn. Daarom biedt WOO-Groningen begeleidingstrajecten aan. Hierbij koppelen wij studenten aan bedrijven die een marketingvraagstuk hebben zoals deze. De studenten leren van de praktijk en het bedrijf heeft kosteloos hulp bij de marketing. Een win-win situatie toch?
Wil je meer weten over onze werkwijze en heb jij een online marketing vraagstuk waar je hulp bij kan gebruiken? Neem dan contact met ons op of meld je direct vrijblijvend aan.
WOO-Groningen wordt mede mogelijk gemaakt door Nationaal Programma Groningen.