Hoe WOO-Groningen Jan Douma van Steenbok Sport aan het vloggen bracht

9 feb 2021

Aan het begin van de coronacrisis nam eigenaar Jan Douma begin van outdoorbedrijf Steenbok Sport in Groningen contact op met WOO-Groningen. WOO-Groningen koppelde hem aan een student, die hem o.a. heeft geholpen met het opzetten van een webshop.

Team Steenbok Sport
Team Steenbok Sport

Vanaf september 2020 hebben studenten in het kader van de minor ‘Online marketing in de praktijk’ verder de online marketing van het bedrijf aangepakt. Ze hebben naar doelstellingen en campagnes gekeken, de online zichtbaarheid en vindbaarheid van het bedrijf verbeterd, de website verder geoptimaliseerd en geholpen met het kiezen van de juiste marketingkanalen. De studenten hebben bijvoorbeeld ook Google Analytics ingericht en koppelingen met verschillende tools gemaakt. Op deze manier kan Jan Douma op basis van data volgen wat er op zijn website en in zijn (web)winkel gebeurt. Ook hebben de studenten geadviseerd over de sociale media kanalen die Steenbok Sport kan inzetten om haar doelgroep te bereiken en geholpen met het creëren van aantrekkelijke content voor social media.

Vloggen: een veelzijdig en effectief middel

Eén van de ideeën voor social media waarmee de studenten kwamen, was het presenteren van de producten van Steenbok Sport via vlogs. Eigenaar Jan Douma van Steenbok Sport maakt nu regelmatig een vlog over een product of dienst die hij deelt via YouTube, Facebook en/of via Instagram. Een goede keuze, want uit onderzoek (bron: Raw Shorts | FrankWatching) blijkt dat het delen van video’s via social media zorgt voor een groot bereik. Video’s worden maar liefst 1200% vaker gedeeld dan een bericht dat bestaat uit tekst en afbeelding. Bovendien blijkt dat 64% van de consumenten een product eerder koopt na het zien van een video over het betreffende product. En 90% van de video-kijkers geeft aan dat productvideo’s helpen bij het maken van een keuze in het aankoopproces.

Jan Douma heeft voor Steenbok Sport vlogs gemaakt over o.a. wandelschoenen, hardloopschoenen, kousen voor lange duurlopen en lichtgewicht tenten. Ook bespreekt hij in de vlogs veel voorkomende voetklachten en wat je hieraan kunt doen. Maar hij zet ook video’s in om winacties onder de aandacht te brengen. Kortom: vloggen is voor Jan Douma een veelzijdig en effectief middel om de producten en diensten van Steenbok Sport onder de aandacht te brengen en haar doelgroep te bereiken.

En daarmee doet Jan iets waarvan we weten dat veel ondernemers het lastig vinden als het over online ondernemen gaat: zelf in de schijnwerpers staan. Jan Douma merkt echter dat het werkt. En dat het niet moeilijk is. Zo neemt Jan Douma vaak na positionering van zijn camera op statief meerdere filmpjes achter elkaar op. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van doen. Jan Douma was dan ook gelijk bereid tot dit vlog over zijn ervaringen met WOO-Groningen:

Vlog van Jan Douma van Steenbok Sport over WOO-Groningen

Vlog van Jan Douma van Steenbok Sport over WOO-Groningen

Tips voor zakelijk vloggen

Ook zelf aan de slag met het maken van vlogs/video’s voor jouw onderneming? Online zijn veel artikelen en video’s te vinden met tips over zakelijk vloggen. We hebben een aantal voor je geselecteerd:

WOO-Groningen heeft eerder kennissessies georganiseerd over videomarketing. Je leest de blogs met tips uit deze kennissessies hier:

Hulp nodig van WOO-Groningen?

Kun je als ondernemer ook een extra duwtje gebruiken om er online wat van te maken, neem dan contact met ons op. In een vrijblijvend gesprek kijken we wat WOO-Groningen voor jouw onderneming kan betekenen.