Hoe Praes online internationaal uitbreidde

5 sep 2020

Martin Hoek is eigenaar van Praes, een internetbedrijf in Groningen dat zich richt op online zichtbaarheid. Toen bleek dat hij en een collega een passie voor whisky gemeen hadden, ontstond het idee om een whiskyveilingsite te lanceren. “European Whisky Auctions” zoals de site is gaan heten, richt zich op de Europese markt. Toen Martin ontdekte dat via de Werkplaats Online Ondernemen (WOO) internationale marketingstudenten hem konden helpen bij dit initiatief, maakte hij direct van die mogelijkheid gebruik. De studenten deden onder andere online marktonderzoek om de juiste introductiestrategie te onderbouwen.

Deze case laat zien dat online ondernemen niet stopt bij de grens van Nederland, maar juist internationaal ondernemen stimuleert. Zo maakte WOO het voor Praes mogelijk om internationale kennis van studenten in de directe omgeving te benutten voor hun online business op Europees niveau.

Hoe kwam je erop om stagiaires aan te nemen?

“Ik had een gesprek met Annette Dupree van de werkplaats. Zij gaf aan dat er stagiaires beschikbaar waren die vanwege corona niet op buitenlandstage konden. De internationale oriëntatie van deze studenten maakte mij gelijk enthousiast om ze te betrekken bij de Europese veilingsite. Binnen een korte tijd waren Stan en Ilse al druk bezig met een marketing- en marktonderzoek”.

Martin geeft aan dat de toevoeging van de studenten voor het ontwikkelen en voorbereiden van de veilingsite een grote waarde had: “De expertise op het gebied van techniek en online zichtbaarheid was al aanwezig vanuit Praes, en we zijn heel blij en heel tevreden hoe ze hieraan hebben bijgedragen met de doorontwikkeling van European Whisky Auctions en het eindresultaat dat ze hebben opgeleverd.”

Werkzaamheden van de studenten

Ilse heeft onderzocht hoe de whiskyveilingsite online het beste in de markt kan worden gezet. Hier kwam onder andere uit welke online marketingtools het beste kunnen worden ingezet om de doelgroep te bereiken.

Stan onderzocht hoe online crowdfunding kan worden ingezet om kapitaal op te halen. Met dit kapitaal wil Praes de marketing van de veilingsite gelijk grootschalig uitrollen, om snel op te kunnen schalen naar veel veilingen.

Perfecte aansluiting met onze internationale ambities

Martin Hoek van Praes

Vanuit Praes is er veel waardering voor het werk van de studenten. Martin: “Wat Ilse en Stan voor ons uniek maakten, waren hun skills en het vermogen om een kwalitatief marktonderzoek te doen. Daarnaast waren ze internationaal georiënteerd, wat zorgde voor een perfecte aansluiting met de internationale ambities voor de veilingsite.”

Naast de ‘zakelijke’ toegevoegde waarde was er volgens Martin ook sprake van een persoonlijke klik met de studenten en het team van Praes: “Ilse en Stan moesten natuurlijk meer vanuit huis werken, en dan verwacht je een stukje volwassenheid. Dit bleek er bij beiden volledig in te zitten.” Dat het eenvoudig omschakelen naar het werken op kantoor ook helemaal goed ging, maakten hen volgens Martin een echt onderdeel van het team.

Binnenkort vind je alle informatie over de whiskyveiling op: www.europeanwhiskyauctions.com