Hoe Atma Asia Travel geholpen werd kansen te benutten op social media
Nog voordat de Werkplaats Online Ondernemen (WOO) Groningen daadwerkelijk van start ging, had Gerda Boersma, eigenaresse van reisorganisatie Atma Asia Travel, al belangstelling om er gebruik van te gaan maken. Vooral omdat ze het idee had dat haar online aanpak beter én efficiënter kon. Vierdejaars student Communicatie Jia Jun Lee hielp daarbij.
Gerda Boersma richt zich met Atma Asia Travel op reizen naar Azië die op maat zijn samengesteld. Tijdens het intakegesprek met WOO geeft ze aan dat ze weliswaar al langer bezig is met online ondernemen, maar toch de juiste structuur wat betreft marketing nog mist. Ze geeft aan in elk geval behoefte te hebben aan een goed social media plan.
Gerda Boersma: “Je weet dat je bezig moet zijn met social media, maar door de drukte ben je vooral bezig met direct klantcontact en schiet het regelmatig schrijven van berichten voor website en social media er soms bij in. Daarom hadden wij behoefte aan een social media plan dat ons handvatten biedt om consistent en regelmatig iets te posten.”
Praktische handleiding voor social media
Jia Jun heeft voor Atma Asia Travel een praktische handleiding gemaakt voor de verschillende social media-kanalen. Gerda Boersma: “Die handleiding helpt echt. Content maken is nu niet meer een klusje dat er ad-hoc even snel tussen door moet, maar veel meer een gepland proces, waarbij we al ver vooruit onderwerpen en momenten hebben vastgesteld. We hebben ook veel beter in beeld wat we kunnen posten om de doelgroep op een interessante manier te bereiken. Bovendien zijn we dat goed gaan monitoren. Sinds onze deelname aan WOO Groningen kijken we veel beter naar onze Google Analytics, zodat we kunnen zien wat werkt en wat niet.”
Een goed social media plan geeft bijvoorbeeld antwoord op de vragen:
- Hoe lang moet een social media bericht zijn?
- Wanneer heeft een social media bericht het meeste effect?
- Wat zijn de verschillen tussen Facebook, Instagram en Youtube en welke doelstellingen passen daarbij?
- Wat zijn goede voorbeelden van social media berichten?
We hebben veel beter in beeld wat we kunnen posten om de doelgroep te bereiken.
Gerda Boersma van Atma Asia Travel
Gerda Boersma: “Naast het social media plan dat Jia Jun voor ons heeft gemaakt, hebben we ook zijn totale onderzoekscriptie ontvangen. Dat heeft onze online marketingkennis ook flink vergroot. Heel interessant om die achterliggende theoretische kennis in combinatie met het praktische social media plan van de student mee te krijgen.”
Investeren tijdens corona
Voor Atma Asia Travel was de afgelopen periode door de coronamaatregelen moeilijk, net als voor heel veel andere bedrijven in de reisbranche. We hopen natuurlijk op snelle verbetering van de situatie. De tussentijd heeft Atma Asia Travel echter goed benut. Onder andere door de online marketing en website aan te pakken. Met een compleet nieuwe website en een gedegen social media aanpak kan Atma Asia Travel zo meteen weer vol van start.
Kansen zien en grijpen
Gerda geeft aan dat zij en haar man al een tijd bezig zijn met Atma Asia Travel. Volgens haar is het altijd waardevol als iemand van buiten met een frisse blik naar je bedrijf kijkt. Want na jaren werken binnen een organisatie ontstaan er soms her en der ‘blinde vlekken’ die iemand met een nieuwe kijk kan zien en als kans wil aangrijpen. In het geval van Jia Jun zag hij door zijn kennis vanuit zijn studie en persoonlijke interesse op het gebied van social media deze kansen bij Atma Asia Travel. Door de samenwerking met WOO Groningen kan Atma Asia Travel hier binnenkort de vruchten van plukken.