Gebruik deze zeven kansen om je vindbaarheid te verbeteren
Zeven kansen om je website te verbeteren
Laten we beginnen bij het begin: zoek je eigen bedrijf op in een incognito-venster (lees hier hoe je dat doet) in Google, en kijk goed wanneer jij tevoorschijn komt in de zoekresultaten. Denk je vervolgens in hoe jouw perfecte klant zou zoeken naar je bedrijf. Welke zoekwoorden gebruikt hij/zij daarvoor? Zoek met deze woorden opnieuw, en kijk of en waar jouw bedrijf in de zoekresultaten voorkomt.
Met de onderstaande tips geven we je handvatten om je positie in de zoekresultaten te verbeteren en hoe je de manier waarop je wordt vertoond in Google kunt beïnvloeden. Vaak leidt het werken aan betere vindbaarheid ook tot interessantere inhoud van je website voor je (potentiële) bezoekers. Twee vliegen in één klap dus!
Werk binnen en buiten je website aan de vindbaarheid ervan
Werken aan de vindbaarheid van je website kun je in grote lijnen opdelen in twee stukken: ‘On page SEO’ en ‘Off page SEO’. Voor een deel ga je je dus bezighouden met het werken aan onderdelen van je website zelf, daarnaast spelen social media en links naar je website ook een rol in de vindbaarheid.
On page SEO omvat:
- De inhoud van je website (teksten, afbeeldingen en video’s)
- HTML (aanbrengen van structuur in de inhoud van je website)
- Toegankelijkheid (hoe makkelijk kan Google jouw website lezen?)
Off page SEO omvat:
- Linkbuilding (hoeveel website verwijzen naar jouw website?)
- Social media (hoe vaak verwijs je vanuit social media naar jouw website?)
Gebruik deze kansen voor je ‘on page SEO’
- Geef elke pagina een Titel en een Meta description
Elk zoekresultaat in Google die je ziet nadat je een zoekwoorden invult, bevat een titel en een omschrijving van de pagina. Als je hier nog niet aan hebt gewerkt, genereert Google zelf een meta description. Toch is het verstandig om zelf een titel en meta description te schrijven, omdat je hier zoekwoorden in kunt plaatsen die je doelgroep gebruikt om jou te vinden. In kans vijf lees je hoe je de juiste zoekwoorden vindt.
Op deze website vind je een duidelijke uitleg hoe je in Wordpress elke pagina een eigen titel en meta description kunt geven.

- Werk met verschillende h1, h2, h3, koppen
Zie je website voor je als een krant: er zijn verschillende grootten koppen bij de verschillende teksten. De verschillen tussen de koppen, helpt de bezoeker van je website om te bepalen welke teksten het belangrijkste zijn om te lezen. Ook Google vindt het belangrijk om te weten welke waarde jij geeft aan deze koppen en teksten.
In je teksteditor heb je altijd de mogelijkheid om een kop een h1, h2, h3 etc. te geven. Dit zorgt er niet alleen voor dat de tekst groter wordt, zodat het een kop is, maar geeft ook voor Google aan hoe belangrijk de tekst is. Een h1 mag je altijd maar één keer op de een pagina gebruiken, voor de andere koppen is geen max. Kijk nog eens goed naar de teksten op je website, om te zien hoe je gebruik maakt van koppen. Bekijk hier voorbeelden van een website-indeling met verschillende koppen als inspiratie.
- Geef je afbeeldingen een naam en omschrijving
Als je afbeeldingen op je website hebt staan, is het verstandig om te kijken welke naam deze afbeeldingen hebben. Google heeft jouw omschrijving van de afbeelding nodig om te begrijpen wat voor afbeelding het is. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de bestandsnaam aangeeft wat de foto afbeeldt. JPG007 is bijvoorbeeld niet heel begrijpelijk.
Als je nieuwe afbeeldingen uploadt, doe je er verstandig aan om eerst het bestand een logische naam te geven, en daarna pas te uploaden. Staan de foto’s al op je website? In de meeste systemen kun je bij ‘Media’ de bestandsnamen en omschrijvingen van afbeeldingen bewerken of wijzigingen. Tot slot kun je de afbeelding altijd nog verwijderen, en onder de juiste naam opnieuw uploaden.
In Wordpress kun je in de Media-instellingen ook een ALT-tekst toevoegen aan afbeeldingen. Hierin kun je een meer uitgebreide omschrijving toevoegen.
- Meet de prestaties van je website
Het is voor zowel je potentiële websitebezoekers als voor Google belangrijk dat je website snel laadt. Iedereen vindt het natuurlijk fijn als je direct kunt zien waar je naar zoekt. Maar hoe weet je of je website snel laadt, en hoe je deze laadtijd kunt verbeteren?
Hier heb je gelukkig geen stopwatch voor nodig. Met de tools Woorank en Google Page Speed Insights krijg je een gratis overzicht met alle verbeterkansen om je website een snellere laadtijd te geven. Zo detecteren deze tools bijvoorbeeld afbeeldingen die te groot zijn, of links die niet kloppen. De snellere laadtijd leidt uiteindelijk tot betere vindbaarheid van je website in Google.
- Schrijf relevante content waar je doelgroep behoefte aan heeft
Je hebt vast wel van de term ‘content’ gehoord. In het kort omvat content de inhoud van je website, zoals teksten, afbeeldingen, video’s en audio. Veel (kwalitatieve) content maakt je website waardevol voor zowel jouw (potentiële) bezoekers als voor Google. Hoe maak je content die van waarde is voor Google en je (potentiële) bezoeker?
Bedenk allereerst in welke content gerelateerd aan jouw product of dienst je doelgroep geïnteresseerd zal zijn. In plaats van alleen verkoopteksten, kun je bijvoorbeeld ook proberen handige tips weg te geven of iemands persoonlijke verhaal als inspiratie/advies mee te geven.
Probeer in deze content een aantal keer de zoekwoorden terug te laten komen waarmee je doelgroep zoekt naar jouw dienst of product. Bedenk dus welke zoekwoorden jouw doelgroep waarschijnlijk gebruikt om jou te vinden. Met Keyword Planner van Google kun je zien welke zoekwoorden populair zijn, en welke andere zoekwoorden eraan gerelateerd zijn. (Je moet hiervoor een Ads account hebben/aanmaken, het gebruik van de tool is gratis).
Een blog is een mooi middel om met regelmaat nieuwe content te plaatsen op je website. Zorg ervoor dat de content altijd van jou is en niet is overgenomen. Dubbele content op het internet wordt namelijk ‘afgestraft’ door Google. Door afbeeldingen en video’s bij je teksten te plaatsen maak je de content voor zowel Google als je potentiële bezoeker interessanter.
In deze blog geven we je uitgebreidere tips over het creëren van krachtige content.
Kansen buiten je website
1. Maak gebruik van kwalitatieve linkbuilding
Linkbuilding draait om de verwijzingen van andere websites naar jouw website. Wanneer iemand in een blog op zijn of haar website jouw website noemt, en daar een link van maakt naar jouw website, ziet Google dit. Veel van deze links zorgen ervoor dat Google jouw website waardevol vindt: veel mensen vinden het immers interessant om jouw website te noemen.
Op internet zijn er veel ‘trucjes’ te vinden hoe je eenvoudig aan 100+ links naar jouw website komt in één dag. Doe dit niet. In veel gevallen ziet Google dat je de bovenstaande reden probeert te omzeilen door vals te spelen met programma’s. Dit gaat dus vaak ten koste van je positie in Google.
Het is juist veel waardevoller om actief om je heen te kijken naar websites die gerelateerde onderwerpen bevatten aan jouw product of dienst. Door in contact te komen met hen, en ze bijvoorbeeld te vragen om ‘links’ uit te wisselen, krijg je een waardevolle basis aan links naar je website. Hier geldt: hoe beter de content van de andere website aansluit bij jouw website, des te waardevoller de links voor Google zijn.
2. Zet social media in
Wanneer je social media gebruikt om je bedrijf te promoten, is dit een uitgelezen kans om je eigen website te promoten. Link dus zo vaak mogelijk naar je website. Als je bijvoorbeeld een blog op je website schrijft, kun je hier gelijk naar linken vanuit een Facebook of Instagram bericht.
Meld je aan voor de workshops
Wij hopen dat je met deze zeven kansen vandaag nog bezig kunt met het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Je kunt je deze week nog aanmelden voor de workshops van Google Digitale Werkplaats en Videoprofs waar je actief bezig gaat met:
- Jezelf als ondernemer online profileren
- Het maken van professionele video's met je smartphone
- Het krijgen van inzicht in Google Analytics.