Eerste jaar WOO Groningen: enthousiaste mkb-deelnemers en plek voor meer ondernemers

18 sep 2020

Een jaar geleden ging de Werkplaats Online Ondernemen (WOO Groningen) van start. Met deze werkplaats beogen de initiatiefnemers mkb-bedrijven in de provincie Groningen een stap verder te helpen met online marketing en sales. Ruim 220 ondernemers maakten het afgelopen jaar al gebruik van het initiatief. Zij werden via WOO Groningen ondersteund door studenten die vanuit hun opleiding met vraagstukken van de ondernemers aan de slag gingen. Daarnaast maakten de ondernemers gebruik van kennissessies en workshops die de werkplaats Online Ondernemer organiseerde.

Enthousiasme over aanpak en resultaten

Deelnemers aan de Werkplaats Online Ondernemen zijn enthousiast over de aanpak en de resultaten die ze met behulp van WOO bereiken. Vooral de samenwerking met studenten wordt erg gewaardeerd. “We zijn heel positief over het traject en op een prettige manier verrast door kwaliteit van de aanpak. We kunnen echt wat met de aanbevelingen die de studenten hebben gedaan. Ook de organisatie eromheen was heel goed geregeld”, vertelt Elisa Gielen van TinyEYE.
Jan Douma van Steenbok Sport: “We zijn heel tevreden met de inbreng van de student. Ik zit al 15 jaar in het vak en merkte dat zijn vernieuwende blik heel verfrissend was”. Via WOO-Groningen liep 3e -jaars student Marketing Management Amr stage bij Steenbok Sport. Hij deed marktonderzoek, verbeterende de vindbaarheid (SEO) van de nieuw geïntroduceerde website en ontwikkelde zelfs een Tiktok filmpje.

Online ondernemen in Corona-tijd

De Corona-crisis maakt(e) voor veel ondernemers de noodzaak van online ondernemen, marketing en communicatie nog duidelijker. WOO-Groningen speelde daarop in door een helpdesk, spreekuren en workshops te organiseren over direct toepasbare onderwerpen als: de kansen van online ondernemen in de anderhalve-meter economie, verbeteren van online vindbaarheid en zichtbaarheid, het creëren van content voor social media, succesvol inrichten van Google Analytics en inzicht krijgen in de resultaten.

Kennispartners

Bij WOO Groningen zijn verschillende (online) marketingbedrijven als kennispartner betrokken. Bedrijven die hun kennis, ervaring en tools graag delen met mkb-ondernemers en studenten. In samenwerking met deze partners heeft WOO Groningen het afgelopen jaar verschillende kennissessies georganiseerd.

Een aantal hoogtepunten uit het afgelopen jaar:

Ruimte voor meer bedrijven

Daarnaast vergrootte WOO het afgelopen jaar het netwerk van opleidingen en (praktijk)vakken waar vragen van ondernemers door studenten kunnen worden opgepakt. Daardoor kan WOO Groningen het komende studiejaar zo’n 150 vragen van mkb-ondernemers uit de regio aan studentopdrachten verbinden. Ondernemers die daarvoor belangstelling hebben, zijn van harte welkom via www.woogroningen.nl of 050 – 595 6800.

Over WOO Groningen

De Werkplaats Online Ondernemen Groningen is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen, het Noorderpoort en de Rijksuniversiteit Groningen in het kader van de Versnellingsagenda Digitalisering MKB van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). De werkplaats wordt behalve door het Ministerie van EZK, gefinancierd door de provincie en gemeente Groningen en door Rabobank Stad & Midden Groningen.
De werkplaats helpt om vragen van MKB-ondernemers op het gebied van online ondernemen te koppelen aan opdrachten waarmee studenten, onder begeleiding van docenten en experts, aan de slag kunnen. WOO Groningen werkt nauw samen met andere (innovatie)werkplaatsen – Digital Society Hub (DSH), Groninger Digital Business Centre (RUG/GDBC) en Kasteel.Gro/Werkplaats voor Digitaal Vakmanschap.