Een geslaagde inspiratiesessie met VrijdagOnline over succesvolle websites door een betere gebruikservaring

20 mei 2022

Een succesvolle website door een betere gebruikservaring

Wat zijn belangrijke punten om rekening mee te houden voor een goede gebruikservaring en hoe kun je deze zelf toepassen? Jeroen Grinwis van het internet- en online marketingbureau VrijdagOnline vertelde daarover tijdens een WOO-Inspiratiesessie. In deze blog vind je een samenvatting van zijn verhaal en kun je de Inspiratiesessie terugkijken.

Wat bijna alle bezoekers van een website doen, is eerst online oriënteren. Dit doet zo’n 90% van je doelgroep. Bezoekers van een website scrollen in eerste instantie door een website heen, zonder lange teksten te lezen. Het is hier dan ook erg belangrijk om voor rust en duidelijkheid te zorgen waarbij de belangrijkste punten naar voren komen. In een website moet logica zitten en het moet overzichtelijk zijn. Zolang dat niet het geval is, haken bezoekers af.

Meer dan 60% van het verkeer naar een website is mobiel, mobile first. Het is daarom erg belangrijk om je website ook goed aan te passen voor de mobiele versie. Doordat het beeldscherm op je mobiel smaller is dan op een desktop, past er veel minder op je scherm. Een desktop biedt ruimte voor meer belangrijke informatie en beeldmateriaal. Het is daarom een idee om de mobiele versie wat compacter te houden, zonder te grote beeldmaterialen. Zo zien bezoekers ook op hun mobiel als eerste de belangrijkste informatie. Gebruik de desktop vooral weer voor veel beeldmateriaal en veel informatieve tekst.

Drie belangrijke punten voor een website zijn gebruiksvriendelijkheid, visueel beeld en stand-out of the crowd. Als bezoekers je website niet als gebruiksvriendelijk ervaren, zijn ze gelijk weg. Maak veel gebruik van visueel beeld, één beeld zegt namelijk vaak meer dan 100 woorden. Als laatste puntje, stand-out of the crowd. Zorg ervoor dat je blijft hangen en wees anders dan alle andere websites, zo je val op!

Ook zijn er verschillende trends voor 2022/2023 (tijdens de presentatie, die terug te zien is in de video, worden deze uitgebreider toegelicht):

  • Spraakassistenten (Google Assistent)
  • 3D-elementen
  • Realistische interface
  • Zachte vormen
  • Donkere modus (voor mobiele versie)
  • Animatie (met name geanimeerde foto’s)
  • Personalisatie

De User Experience Design (UX-design) houdt zich bezig met het ontwerpen van websites door te kijken naar de behoefte, voorkeuren en meningen van de gebruikers van een website. Waar we naar kijken op een website is namelijk een stukje psychologie. Mensen kijken op een website vaak van linksboven naar rechtsboven, vervolgens van rechtsboven naar rechtsonder en als laatst van rechtsonder naar linksonder. Denk daarom goed na over wat je waar zet op een website, zo kan bijvoorbeeld linksonder de minst belangrijke informatie.

Do it yourself, vier stappen die je zelf zou kunnen toepassen voor de beste gebruikservaring voor de bezoekers van je website:

  • Analyseer > Wat doen je websitebezoekers, maak een analyse van hun surfgedrag.
  • Doel > Wat is het doel van je website en wat wil je dat bezoekers doen, maar ook wat wil je zelf bereiken.
  • Pas het aan > Optimaliseer zodat bezoekers doen wat jij wil.
  • Expert > Kom je er zelf niet uit? Maak gebruik van experts (denk bijvoorbeeld aan VrijdagOnline en WOO-Groningen).

De interessante en leerzame Inspiratiesessie werd afgesloten met mooie voorbeelden van verschillende websites, kijk daarom ook zeker nog even naar de video van de presentatie op deze pagina. 

De volgende WOO-Inspiratiesessie staat gepland op 16 juni, met het onderwerp ‘Groeien met je bedrijf begint met meer bezoekers op je website.’ Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Geschreven door Ilse van de Beek en video door Anna Ammeraal