Consultancy studenten RUG: gebruik van social media gezien als de beste eerste stap voor digitalisering van het mkb
Masterstudent Anna Kopeiko en Bachelorstudenten Het Shah en Saras Pandey hebben de afgelopen periode een literatuuronderzoek gedaan op basis van internationale artikelen over de digitalisering van het mkb. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Werkplaats Online Ondernemen Groningen en was een onderdeel van de opleiding Business Research and Consulting aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Als resultaat van hun literatuuronderzoek kwamen de studenten met de volgende bevindingen en bruikbare aanbevelingen voor mkb-ondernemers:
- Het gebruik van sociale media kan de eerste stap zijn in de richting van digitale marketing. Het aanmaken en beheren van een pagina kost niet veel geld en is efficiënt gebleken voor zowel B2B- als B2C-bedrijven.
- Studies tonen aan dat de beste strategie het gebruik van bestaande social media platformen is (zoals Facebook, Instagram, Twitter etc.), omdat de effectiviteit van nieuwere platformen vaak een gok is en een verspilling van tijd en geld kan zijn.
- Facebook richt zich tegenwoordig steeds meer op gebruik door bedrijven en biedt daarvoor onder andere inzicht in gebruikersstatistieken, online adverteren en het geeft zelfs toegang tot marktplaatsen. Deze kennis kan dan weer verder worden gebruikt voor meer gespecialiseerde taken en doelen.
- Kleine en middelgrote bedrijven maken over het algemeen nog weinig gebruik van analytische tools en data. Terwijl zelfs met gratis tools zoals Google Analytics al een goed inzicht is te krijgen en mkb-ondernemers hun marketingstrategieën kunnen verbeteren en daarmee dus extra inkomsten kunnen creëren.
- Aangezien mkb-bedrijven vaak over een beperkt aantal werknemers beschikken, kunnen zij overwegen digitale marketing uit te besteden aan externe bedrijven of werknemers op te leiden om digitale platformen en tools beter te begrijpen.
- Een van de belangrijkste factoren die mkb-ondernemers ervan weerhoudt om te digitaliseren, is een gebrek aan inzicht in de digitale bedrijfsprocessen. Bewustwording speelt hierin een belangrijke rol spelen en kan leiden tot een evenwichtige besluitvorming over digitalisering en online ondernemen.
Ook een volgende stap maken in online ondernemen?
Ben je benieuwd en wil je zelf ook graag de volgende stap zetten in online ondernemen? WOO-Groningen helpt je graag op weg! We vertalen jouw vraag naar een opdracht voor studenten. Zij gaan hier vervolgens onder begeleiding van experts mee aan de slag. Op deze manier benut je als ondernemer online kansen en kun je je omzet laten groeien.
Lees meer over onze werkwijze en meld je aan!