4 tips om snel resultaten te zien van Google Mijn Bedrijf
Op 14 juli deden we de workshop over Google Mijn Bedrijf in samenwerking met Google Digitale Werkplaats. Er waren bijna 30 ondernemers aanwezig die uitleg kregen over deze gratis online tool en tips over hoe ze dit handig konden inzetten. In deze blog delen we de tips en informatie met je.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf (GMB) is een tool van Google waarmee je als lokale ondernemer de kans krijgt om zelf te bepalen hoe je wordt weergegeven bij zoekacties van potentiële klanten in de buurt. Een klant die bijvoorbeeld zoekt op “belastingadviseur Groningen” krijgt bovenin de zoekresultaten belastingadviseurs die het dichtst in de buurt aanwezig zijn. Hiermee boks je beter op tegen grote bedrijven.
Waarom moet ik Google Mijn Bedrijf aanmaken?
- Lokale zichtbaarheid voor potentiële klanten;
- Het is gratis;
- Deel eenvoudig je reviews met potentiële klanten;
- Vergroot je betrouwbaarheid bij potentiële klanten;
- Zichtbaarheid in Google Maps.
Hoe werkt Google Mijn Bedrijf?
Met het gratis bedrijfsprofiel van GMB wordt jouw bedrijf bovenin de zoekresultaten getoond op een visueel aantrekkelijke manier. Ook ben je zichtbaar in Google Maps. Het bedrijfsprofiel geeft je de opties om o.a. de volgende gegevens te delen:
- Openingstijden;
- Contactgegevens;
- Reviews;
- Afbeeldingen;
- Berichten.
Google Mijn Bedrijf kun je zien als een toevoeging aan je andere socialmedia-kanalen. Het grootste voordeel is dat jouw bedrijfsprofiel wordt getoond op het moment dat potentiële klanten direct in de buurt naar jou zoeken.
Maak hier je Google Mijn Bedrijf aan om je klanten nog beter te bereiken
Waar moet ik rekening mee houden?
Verplaats je in de manier waarop een klant naar jou zoekt. Ga ervan uit dat de gemiddelde klant niet bekend is met je bedrijfsnaam, en dus zoekt met een omschrijvende term zoals “belastingadviseur Groningen”. GMB geeft je inzicht met welke zoekwoorden klanten naar jou zoeken. Zo kan blijken dat “belastingadviesbureau Groningen” ook vaak gebruikt wordt als zoekwoord. Hier kun je vervolgens weer op inspelen met je website.
4 tips om snel resultaat te zien met Google Mijn Bedrijf!
Tip 1: Reviews
Dat het Google bedrijfsprofiel in één oogopslag toont welke beoordeling klanten jou toekennen, maakt het eenvoudig om je betrouwbaarheid en autoriteit te vergroten. Reviews kunnen alleen door anderen geplaatst worden op jouw bedrijfsprofiel. Door middel van een link kun je anderen uitnodigen om een review te plaatsen op je profiel. Reageer altijd op reviews, ook als deze negatief zijn. Op deze manier toon je aan anderen dat je je klanten serieus neemt. Handel negatieve reviews ook altijd af buiten het bedrijfsprofiel af.
Tip 2: Voeg foto’s toe
Volgens Google stijgt het aantal verzoeken tot routebeschrijving met 42% door het toevoegen van foto’s aan je GMB. Daarnaast kun je updates plaatsen over je bedrijf om meer inzicht te geven. Je bespaart tijd als je hiervoor berichten gebruikt die je al hebt geschreven voor socialmedia-kanalen.
Tip 3: Ontdek hoe klanten naar je zoeken
Zoekt iemand op je bedrijfsnaam, een merknaam gerelateerd aan je bedrijf of met een omschrijving van de dienst / het product dat je verkoopt? Met GMB krijg je inzicht in de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken om jou te vinden. Pas je website aan op deze woorden waarmee jouw potentiële klanten naar je zoeken om te zorgen voor meer bezoekers.
Tip 4: Leer van je concurrenten
Zoek in een incognito scherm je eigen bedrijf op in Google en bekijk je bedrijfsprofiel. Zoek vervolgens in een ander incognito scherm je dienst op in je eigen stad en bekijk hoe de concurrentie de bedrijfsprofielen hebben ingericht. Vergelijk vervolgens de volgende elementen:
- Hoeveel reviews heeft de concurrentie en wat is hun score?
- Welke elementen gebruikt de concurrentie in het bedrijfsprofiel?
Maak hier je Google Mijn Bedrijf aan om je klanten nog beter te bereiken
Wil je hulp bij online ondernemen?
Hopelijk kun je met deze tips direct aan de slag om de volgende online kans te benutten. Als ondernemer is het soms lastig om te bepalen welke online stappen de juiste zijn. Online marketing is een manier om ervoor te zorgen dat de onderneming op een duurzame manier groeit en dat vraagt om een goede aanpak. Wist je al dat wij vragen van ondernemers uit Groningen koppelen aan studieopdrachten van studenten? Zo leert de ondernemer van de student(en) en kan de student zijn kennis direct in de praktijk brengen bij echte opdrachtgevers. Meld je aan voor een vrijblijvend intakegesprek! Dan kijken we samen op welke manier we elkaar kunnen helpen.