Succesvolle inspiratiesessie over Inbound Marketing in samenwerking met Frissekom!
Donderdag 13 oktober jl. hebben we alweer de vijfde WOO-inspiratiesessie georganiseerd! Deze keer in samenwerking met Wouter de Vries en Nick Lukassen van Frissekom – Creatief digitaal bureau. Het thema was Inboud Marketing.
Terugblik inspiratiesessie 13 oktober 2022
Donderdag 13 oktober jl. hebben we alweer de vijfde WOO-inspiratiesessie georganiseerd! Deze keer in samenwerking met Wouter de Vries en Nick Lukassen van Frissekom – Creatief digitaal bureau. Het thema was Inboud Marketing. Het begrip Inbound Marketing is: ‘’het met waardevolle content inspelen op de behoefte van je potentiële klant zonder dat je (ongevraagd) je product of dienst aan hen probeert op te dringen’’. Je trekt hiermee klanten aan door de informatie te bieden waar ze naar op zoek zijn. Daarom heet het Inbound Marketing, omdat je de klanten naar je toe laat komen. Dit is dus een andere insteek dan de klassieke marketing/outbound marketing methode waarmee je eigenlijk alleen maar zendt.
Voorbeelden van waar een potentiële klant behoefte aan kan hebben:
- Antwoord op vragen
- Oplossingen voor problemen
- Kennis opdoen
- Informatie inwinnen
Van potentiële klant naar fan!
Het volgende model (zie afbeelding hieronder) gaat over de verschillende fasen die de (potentiële) klant doorloopt. Zo begint een potentiële klant in de attract fase, hier wordt met name de interesse van de klant gewekt. In de attract fase geef je antwoord op de vragen waar mensen naar opzoek zijn. Hierdoor word je gezien als een expert door die personen. Dit kan gedaan worden door het maken van blogs, video’s of posts op social media. Je vertelt dus niet over wat je zelf als bedrijf doet, je geeft echt alleen informatie.
In de engage fase zorg je als ondernemer zijnde dat de klant zich aan je verbindt. Dit doe je door ze iets extra’s geven, in ruil voor iets van de klant. Bijvoorbeeld persoonlijke gegevens als een e-mailadres.
Daarna kom je in de delight fase, hier ga je de klant ondersteunen en zorg je dat je de klant zich voor langere tijd aan je verbindt en fan wordt van jou. Klanten zijn eerst onbekenden, dan worden ze potentiële klanten en verschuiven ze naar klanten. Als laatst zullen ze zelfs je promotors worden, als ze fan genoeg zijn. Als klanten je promotors worden, zullen zij er voor zorgen dat andere nieuwe potentiële klanten weer in de attract fase terecht komen, en zo is de cirkel weer rond.
Tools die je kunnen helpen bij het toepassen van een Inbound Marketing strategie:
- AnswerThePublic: een tool om te kijken welke vragen er spelen binnen jouw branche. In deze tool kan je zoeken op een term. Vervolgens verschijnen de meest gestelde vragen over die term. Hierdoor weet je welke vragen er spelen bij je doelgroep en kan je daar op inspelen door bijvoorbeeld een blog over dat onderwerp te schrijven.
- Google Trends: hiermee kan je per moment en per regio zien waar het meeste naar gegoogeld wordt. Handig om te zien wanneer en waar mensen zoeken op bepaalde termen.
- Jasper.ai: deze (betaalde) tool kan op basis van bepaalde termen blogs voor je schrijven.
De volgende inspiratiesessie vindt plaats op 17 november. Houd onze website en socialmediakanalen in de gaten voor meer informatie en aanmelden!
Blog geschreven door Eline Santing en video-edit door Anna Ammeraal
