Ondernemer Martin Knol aan de slag met studenten Marketing Management via WOO-Groningen
Op 15 februari was de officiële kick-off van het nieuwe onderwijsblok ‘Innovation Labs’ voor studenten van de studie Marketing Management aan de Hanzehogeschool Groningen. De studenten, onder wie een groot aantal internationale en uitwisselingstudenten, maakten kennis met hun aanstaande opdrachtgevers en werden bekend gemaakt met het vraagstuk dat ze werd voorgelegd. Een respectabel aantal van de opdrachtgevers kwam voort uit contacten van WOO-Groningen, waar ondernemers zich kunnen aanmelden om samen met studenten aan allerlei vraagstukken op het gebied van online ondernemen kunnen werken.

Tijdens de kick-off spraken we met Harry Meijer, docent en initiatiefnemer van dit praktijkgerichte vak. Hij benadrukte hoe belangrijk en leerzaam deze ervaring is voor de studenten. "De diversiteit in opdrachten is heel leuk en leerzaam," voegde hij toe. Door zelf te kiezen welk project hen interesseert, zijn de studenten niet alleen gemotiveerder, maar leren ze ook andere studenten kennen. Dit zal resulteren in een diverse mix van beroepsproducten die aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgevers. Harry is enthousiast over deze aanpak en hoopt dat dit vaker wordt toegepast, omdat het de studenten voorbereidt op het echte werkveld en hun vaardigheden verder ontwikkelt.

‘De diversiteit in opdrachten is heel leuk en leerzaam’
Harry Meijer, docent
Fysiek aanwezig bij de kick-offsessie was Martin Knol, eigenaar van ‘Martin Knol Bedrijfsovernames’. Met zijn bedrijf helpt Martin ondernemers met het verkopen en kopen van hoveniersbedrijven, groenvoorzieners en boomverzorgers. Tijdens de promotiedagen in Martiniplaza op 5 en 6 november 2023 kwam hij in contact met WOO. Zodoende is hij gekoppeld aan de Marketing Management studenten van Innovation Labs.
Martin verwacht dat de studenten hem via een marktonderzoek kunnen helpen met het identificeren van potentiële klanten en hoe hij hen vervolgens kan bereiken. Mede door zijn verleden als docent in het middelbaar beroepsonderwijs ziet Martin veel nut in studentprojecten om ondernemers te helpen. Hij hoopt dat de studenten hem kunnen helpen door een goed onderzoek uit te voeren, waar ze zelf ook van kunnen leren. Martin en de studenten hebben afspraken gemaakt om elkaar geregeld te ontmoeten om de voortgang van het proces te bespreken.


'Het hebben van een echte opdrachtgever, in plaats van een casus motiveert mij, aangezien ik daadwerkelijk iets toe kan voegen aan het bedrijf.'
Marten de Groot, student
Ook de studenten zelf zien ernaar uit om dit uitdagende project in praktijk uit te voeren. Wij spraken met Marten de Groot, tweedejaars student Marketing Management uit Gieten. Hij koos voor Martin Knol Bedrijfsovernames als opdrachtgever, omdat het aspect van tuinieren hem direct aansprak. Het hebben van een echte opdrachtgever, in plaats van een standaard schoolopdracht, motiveert Marten, aangezien hij dan daadwerkelijk iets toe kan voegen aan een bedrijf. Over het samenwerken met internationale studenten zei hij het volgende: “Het is leuk om samen te werken met internationale en uitwisseling studenten, omdat het verschillende visies en gedachtes brengt.”