Marketingstudenten 'Innovation Labs' presenteren professionele product aan opdrachtgevers via WOO
Op maandag 3 juni was het eindelijk zover; de studenten van de internationale studie Marketing Management aan de Hanze mochten in groepjes hun professionele product presenteren aan hun opdrachtgevers. Sinds de officiële kick-off van het nieuwe onderwijsblok ‘Innovation Labs’ op 15 februari zijn de Marketing Management studenten bezig geweest met het uitvoeren van een onderzoek en hebben ze hierbij een professioneel product geleverd.

Na de gezamenlijke opening door docent en initiatiefnemer van Innovation Labs Harry Meijer, mochten de groepjes één voor één hun onderzoeksresultaten en daarbij horende professionele product, bijvoorbeeld een adviesrapport, presenteren aan hun opdrachtgever, docenten en klasgenoten. Deze informatieve dag werd doorbroken door twee pauzes, waarbij koffie, thee en lunch waren georganiseerd voor alle aanwezigen.
Via WOO werden zes van de tien opdrachtgevers gekoppeld aan deze groep van zowel Nederlandse als internationale studenten: Omnidrones, 1PlekjeVrij, Martin Knol Tuinontwerp/ Bedrijfsovernames, MD Shop, Her Health Clinic en Klooster Reizen, die via WOO al meerdere samenwerkingen met studenten succesvol aanging.
Ervaringen Bo van Rith van Omni Drones
Vanuit Omnidrones was officemanager Bo van Ruth aanwezig. Omnidrones ging de samenwerking aan met twee groepjes studenten die ieder een eigen vraagstuk voorgelegd kregen. Het eerste groepje onderzocht hoe Omni Drones zich uit kon breiden naar de Duitse markt en het andere groepje heeft een social mediaplan ontwikkeld voor het bedrijf.
Bo adviseert andere ondernemers om eveneens samen te werken met internationale studenten. Ze benadrukt hierbij de voordelen van de internationale ervaringen van deze studenten voor bedrijven die willen uitbreiden naar de internationale markt.

Het mooie is dat internationale studenten met een culturele achtergrond naar een opdracht kijken.
Harry Meijer, docent en initiatiefnemer Innovation Labs
Tevredenheid bij docent Harry Meijer
Als initiatiefnemer van Innovation Labs is docent Harry Meijer tevreden over het afgelopen blok. Via Innovation Labs kunnen studenten hun vergaarde kennis gebruiken om probleemstukken van lokale ondernemers op te lossen. Daarnaast leren de studenten ook veel van het contact met echte opdrachtgevers, waardoor het gat met de stap van studeren naar het bedrijfsleven verkleind wordt.
Harry raadt het ondernemers ook zeker aan om samen te werken met internationale studenten. Hij geeft ook aan dat het de studenten aangeleerd wordt dat marketing wereldwijd is. Daarnaast zijn er door het internationaliseringsproces dat in Nederland plaatsvindt veel vraagstukken van ondernemers betreffende internationalisering van hun bedrijf, bijvoorbeeld het vertalen van een website of exporteren naar een andere markt.
Over projecten voor internationale studenten zegt Harry het volgende: “Het mooie is dat internationale studenten met een culturele achtergrond naar een opdracht kijken.” De culturele achtergrond van deze studenten kan leiden tot innovatieve oplossingen en diverse inzichten, wat verrijkend kan zijn voor de ondernemer waar ze mee samenwerken.
Ga jij ook de samenwerking aan met studenten?
Wil je als ondernemer ook samen met studenten aan de slag met de online marketing en/of communicatie voor jouw bedrijf? Meld je dan aan via het aanmeldformulier van WOO-Groningen!