Geslaagde afsluiting van Innovation Labs: studenten presenteren hun ideeën aan bedrijven.
Studenten verrassen bedrijven met frisse ideeën tijdens Innovation Labs!
Na een week vol creativiteit en samenwerking presenteerden studenten van Marketing Management (Hanze) hun plannen aan de bedrijven waarvoor zij werkten. Ze bogen zich over echte vraagstukken uit de praktijk. De eindpresentaties zaten vol slimme, frisse oplossingen en ondernemers waren onder de indruk!
Na een intensieve week vol samenwerking, creativiteit en onderzoek, presenteerden studenten van de opleiding Marketing Management aan Hanze vrijdag hun ideeën aan de bedrijven waarmee ze samenwerkten tijdens Innovation Labs. De eindpresentaties vormden het hoogtepunt van een week waarin studenten zich vastbeten in échte vraagstukken uit het werkveld, waarvan negen ondernemers werden ingebracht via WOO-Groningen.
De studenten werden per groep ingedeeld bij een bedrijf en werkten aan allerlei soorten vraagstukken. Denk aan hoe je meer klanten aantrekt, hoe je een merk sterker neerzet of hoe je jouw product of dienst kunt verbeteren. Ze deden onderzoek, spraken met de ondernemers en volgden workshops waarin ze leerden hoe je met creatieve methodes zoals Design Thinking tot nieuwe oplossingen komt. De bedrijven luisterden aandachtig naar de eindresultaten, die lieten zien hoeveel werk de studenten hadden verzet. De presentaties waren divers, goed doordacht en vol frisse ideeën. De reacties van de ondernemers waren dan ook erg positief.
Bert Arends, eigenaar van koffiebedrijf First Coffee, was een van de deelnemers en zei daarover:
“De studenten kijken met een frisse blik. Ze stellen vragen waar wij als ondernemers niet altijd meer bij stil staan. Dat is heel waardevol.”
Hij kwam via DigiLink Drenthe in contact met WOO-Groningen en benadrukte hoe belangrijk het is om jonge mensen erbij te betrekken:
“Zij denken anders, zien dingen die wij soms missen. Dat levert verrassende ideeën op.”

De Hanze-studentgroepen werden gemixt met studenten uit het Duitse Furtwangen, die de hele week bij Innovation Labs aansloten onder leiding van professor Lutz Leuendorf. Deze ervaren en bevlogen docent van de Hochschule Furtwangen (Duitsland) is al meer dan 25 jaar betrokken is bij internationale onderwijssamenwerkingen:
"We proberen studenten dichter bij de realiteit van het bedrijfsleven te brengen, vooral voor diegenen die nog weinig werkervaring hebben."

Innovation Labs laat zien hoe sterk de combinatie van onderwijs en praktijk kan zijn. Studenten leren van echte situaties en bedrijven krijgen nieuwe inzichten van jonge denkers. Vanuit WOO-Groningen zijn wij onder de indruk van de resultaten van de studenten, en kijken nu al uit naar de volgende editie in maart 2026!
WOO-Groningen wordt mede mogelijk gemaakt door Nationaal Programma Groningen.