Een gezonde basis voor sociale media, een nieuwe communicatieaanpak voor Berends Groenten en Fruit

26 okt 2022

Wat als een bedrijf een vergrijsde klantenkring heeft en ook graag jongeren wil bereiken? Hoe pak je dat aan? Met dit vraagstuk kwam Berends Groenten en Fruit bij WOO-Groningen terecht.

Afstudeeronderzoek van Julia voor Berends Groenten en Fruit

Berends Groenten en Fruit is een groente- en fruitspeciaalzaak in Haren met een groot assortiment: de zaak verkoopt je dagelijkse groente en fruit, maar ook verse kant-en-klaarmaaltijden en speciale producten zoals paarse bloemkolen. Een uitstekende kwaliteit en het milieuvriendelijke produceren van de producten zijn zaken die erg belangrijk zijn voor Berends. Er komen echter voornamelijk oudere klanten naar de winkel (tussen de 60-80 jaar), die klant zijn geworden door word-of-mouth. Naast de vergrijsde klantenkring wil Berends een jongere doelgroep bereiken, en dit wil de ondernemer doen door de inzet van communicatie.


Aan de slag!

Student Julia Mulder wilde in het kader van haar afstudeeronderzoek voor de opleiding Communicatie Berends graag helpen met het bereiken van een jongere doelgroep en ging enthousiast aan het werk. Na verschillende gesprekken met de ondernemer zelf, maar ook met haar begeleider vanuit WOO-Groningen, kon zij goed voorbereid van start met haar onderzoek.


Inspirerende voorbeelden social media

Tijdens het onderzoek bleek snel dat het consistente gebruik van sociale media een goede methode is om de doelgroep te bereiken. Door middel van interviews en een enquête onderzocht Julia de kenmerken van de gewenste doelgroep, nl. bewoners van Groningen, Haren en omstreken met een leeftijd tussen de 21-45 jaar. Daarnaast heeft zij gekeken naar de context van de organisatie en inspirerende voorbeelden op sociale media.


Het creëren van de socialemediastrategie

Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek, heeft Julia het prototype van de socialemediastrategie ‘Een gezonde basis voor sociale media’ ontworpen.

De strategie bestaat uit verschillende onderdelen: doelstellingen, doelgroep, kernboodschap, kanalen en vorm, content, contentkalender, community management en het meten van de resultaten. Omdat de ondernemer weinig kennis heeft van sociale media, is elk onderdeel begrijpelijk toegelicht. Daardoor kan de ondernemer het makkelijk zelf toepassen.

Het hoofdstuk over content benoemt verschillende ideeën die Berends kan gebruiken ter inspiratie. Denk hierbij aan aanbiedingen, maaltijden van de week, voedingsweetjes en het laten zien van de bijzondere producten die Berends verkoopt. Op basis van die ideeën zijn een aantal contentberichten uitgewerkt.

Het thema dat in alle contentuitingen terugkomt, is ‘Kersvers’. De kers is een herkenningspunt van Berends, aangezien er een kers in het logo van de zaak staat. Daarnaast staat Berends bekend om de versheid van de producten. Voor Berends is het bovendien van belang dat de doelgroep wordt ‘verjongd’, en het woord ‘Kersvers’ betekent dan ook ‘iets nieuws/jongs’. Het thema is terug te zien, doordat de kers uit het logo geplaatst is in de contentberichten.

Verder zijn er sjablonen ontworpen in de huisstijl van Berends, waarin de ondernemer gemakkelijk zelf een foto kan toevoegen en de voorgestelde tekst kan aanpassen.


Een succesvolle toekomst

Hopelijk dient de socialemediastrategie als een gezonde basis voor sociale media voor Berends. Julia hoopt dat de zaak met behulp van de strategie succes met sociale media krijgt en een jongere doelgroep kan bereiken. Zelf heeft zij in ieder geval tijdens het afgelopen semester veel geleerd en met veel plezier gewerkt aan deze afstudeeropdracht!

Geschreven door Julia Mulder

Graag wilde ik Berends helpen met het bereiken van een jongere doelgroep en ging enthousiast aan het werk

Julia Mulder