WOO-inspiratiesessie: Digitale marketing trends en ontwikkelingen voor 2022
Wat zijn nou de trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing in het komende jaar? Hoe spelen grote bedrijven hierop in? Hoe kun je hier nou als ondernemer zelf goed op inspelen? 17 februari jl. gaf digitale marketingexpert Lisa Dijkstra een inspiratiesessie waarin ze inging op de trends en ontwikkelingen van 2022.
Digitale Marketing Trends en Ontwikkelingen 2022
Wat zijn nou de trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing in het komende jaar? Hoe spelen grote bedrijven hierop in? Hoe kun je hier nou als ondernemer zelf goed op inspelen? 17 februari jl. gaf digitale marketingexpert Lisa Dijkstra een inspiratiesessie waarin ze inging op de trends en ontwikkelingen van 2022.
Privacy
Het belang van privacy neemt de laatste jaren al behoorlijk toe, maar nu komt het toch wel echt op zijn hoogtepunt. Dat betekent natuurlijk dat er weer dingen gaan veranderen, en met name het gebruik van cookies blijft niet hetzelfde. We gaan richting een cookieless management. Websites proberen relevante advertenties bij jou te plaatsen, maar deze worden minder persoonlijk. De advertenties komen meer in cohorten, gebaseerd op bijvoorbeeld leeftijd.
Duurzaamheid
Ook deze trend hoor je eigenlijk al een paar jaar. Maar nog lang niet iedereen speelt hier evenveel op in. Toch liggen hier nog wel veel mogelijkheden, meer dan 60% van de consumenten zou eerder kiezen voor een duurzame onderneming. Als je duurzamer wilt gaan ondernemen zijn er een aantal dingen belangrijk. Zorg als eerste dat je een goede strategie hebt voor een lange termijn. Hou het realistisch en eerlijk, wees transparant naar je klanten toe. Het is namelijk totaal niet erg als het niet allemaal in één keer kan. En probeer consistent te blijven, zodat het ook daadwerkelijk zin heeft.
Artificial intelligence (AI)
Volgens Sundar Pichai, bestuursvoorzitters van Google LLC, wordt het misschien wel belangrijker dan vuur of elektriciteit. Het gaat straks een grote invloed hebben op hoe wij leven, maar wat is het precies? Het is een bepaalde computertechniek die ons als mens na kan doen. Zo is er Machine Learning, een machine die gebruik maakt van zijn eigen ervaringen, zonder dat deze is geprogrammeerd. Ook is er Deep Learning, deze heeft onderliggende features van datebase. Een aantal van deze AI-technieken worden nu al gebruikt. Er zijn bijvoorbeeld al zelfrijdende auto’s, pratende robots en er worden pakketjes bezorgd door drones. Nu allemaal nog op een kleine schaal, maar uiteindelijk gaan er van dit soort dingen alleen maar meer komen. Hoe kun je deze techniek nou toepassen op marketing? Een voorbeeld van een AI-techniek is GPT3, Generative Pre-trained Transformer 3. Deze techniek kan zelf teksten creëren, die je weer kan gebruiken voor een blog post. De AI zoekt zelf alle nodige informatie. Je zou het zelfs kunnen gebruiken voor echte gesprekken met een klant. Ook voor mkb-ondernemers kan dit erg handig zijn. Het kan helpen met het inplannen van afspraken als je daar zelf geen tijd voor hebt. De AI kan zelf persoonlijke aantekeningen maken bij klanten. En stel je wilt uitbreiden naar het buitenland, kan de techniek zelfs je hele site vertalen, altijd handig.
Conversational commerce
De techniek achter chatbots gaat steeds vooruit. Eigenlijk zijn de normale chatbots alweer een beetje achterhaald. In plaats van standaardantwoorden, krijgen mensen echte reële antwoorden op hun vragen of opmerkingen. En het gaat zelf nog verder dan dat, chatbots die jou als consument iets proberen te verkopen. Een enorme vooruitgang voor de ondernemers dus.
Visual search & shopping
Shoppen kan online op steeds meer plekken, zo ook op social media. Het was eerst altijd vooral adverteren op social media, maar tegenwoordig is het ook echt verkopen op de platformen zelf. Je hoeft bijvoorbeeld Instagram niet meer te verlaten om een product aan te schaffen. Als ondernemer liggen hier dus veel nieuwe mogelijkheden om producten te verkopen. Maak het de consument zo makkelijk mogelijk!
Live commerce
Dit is ook iets wat steeds meer gebruikt gaat worden. Ga als bedrijf online in een livesessie en laat je klanten zien wat je allemaal verkoopt. Promoot je producten en inspireer je (potentiële) klanten. Voeg een link toe, zodat klanten direct kunnen bestellen. Zo kun je op een makkelijke manier veel mensen bereiken en inspireren.
Ondanks alle nieuwe trends en ontwikkelingen, gaat het nog altijd om de basis. Hoe leuk sommige trends ook zijn, blijf focussen op je potentiële klant en op je doelgroep. Zorg je dat focust op een optimale gebruikerservaring, zodat klanten loyaal aan je blijven. En als je dan ook nog je doelstellingen scherp hebt, zijn sommige trends misschien wel interessant voor jouw onderneming!
Geschreven door Niels Zijlstra en video gemonteerd door Stewart Liu