Webinar Rabobank en WOO-Groningen: 4 stappen voor een succesvolle digitale marketing

19 nov 2020

Je hebt met veel plezier je eigen onderneming, maar helaas heb je weinig verstand van digitale marketing. Hoe zorg je er dan toch voor dat je onderneming ook online een succes wordt?
In het webinar dat WOO-Groningen samen met partner Rabobank organiseerde op 19 november jl., namen WOO-coördinatoren Han Berrelkamp en Lisa Dijkstra de aanwezigen mee in een digitale proeverij over online marketing. In vier stappen leer je online ondernemen als een pro.

Stap 1 – Waarom doe je wat je doet?

Als bedrijf wil je een bepaalde merkwaarde hebben die herkenbaar is voor je klanten. Vraag jezelf af waarom je je bedrijf bent begonnen, wat je wil uitstralen en wat je kernwaarden zijn. Communiceer deze kernwaarden op je website en op andere kanalen. Het doel hiervan is om potentiële klanten te overtuigen om bij jou iets te kopen en niet bij je concurrent.  

Bron: Presentatie webinar Rabobank & WOO-Groningen 19-11-2020 door Lisa Dijkstra
Bron: Presentatie webinar Rabobank & WOO-Groningen 19-11-2020 door Lisa Dijkstra

Stap 2 – Wat is je doel?

Het is belangrijk om duidelijk je bedrijfs- en marketingdoelstellingen te formuleren maar ook om op campagneniveau doelen te stellen. Je marketingdoelstellingen moeten bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Bepaal welke communicatiemiddelen je online of offline inzet. Een goede doelstelling is SMART geformuleerd, zoals op de afbeelding hiernaast. 
 

Voorbeeld van een doelstelling:
“Binnen 6 maanden willen we 500 nieuwe volgers op Instagram met een budget van 1000 euro.”
In deze doelstelling komen alle onderdelen van SMART aan bod. Zo kan je achteraf duidelijk zien of je je doel hebt behaald.

Stap 3 – Wie is je potentiële klant?

Op wie ga jij je richten? Bekijk het gebruikersgedrag. Waarop baseren je potentiële klanten een beslissing om wel of niet iets te kopen? Kijk naar de volgende factoren:

  • Geografisch: op geografische gegevens zoals land, plaats, postcode of gemeente.
  • Demografisch: naar kenmerken die aan een persoon zijn gebonden zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinsgrootte, religie en land van herkomst.
  • Psychografisch: door levenshouding, interesses en opinies zoals politieke overtuiging, lifestyle en ideeën over geld en sparen.
  • Socio-economisch: op kenmerken van een persoon zoals opleiding, sociale klasse, beroep en inkomen.
  • Gedrag: naar kenmerken van het koop- en gebruiksgedrag van vaste en potentiële klanten/gebruikers.
  • Levenscyclus: in welk stadium van hun leven mensen zich begeven (vrijgezel, getrouwd, kinderen, etc).
  • Koopmotieven: achterhalen waarom de doelgroep een bepaald product koopt: praktische overweging, puur gemak, interesse, status.

Als je een doelgroep van 18 tot en met 65 jaar hebt, moet je die verschillend benaderen. Je kan je doelgroep opdelen in verschillende klantsegmenten. Om het zo duidelijk mogelijk te maken kan je een persona creëren. Dit is een personificatie van een klantsegment. Dit maakt het makkelijker om te bedenken welke content* je gebruikt voor een bepaald klantsegment. Er zijn zowel online als offline kanalen die je kunt inzetten. Denk aan social media, kranten, bushokjes en nog veel meer. Om een persona te maken stel je bijvoorbeeld de volgende vragen over een bepaald klantsegment:

  • Waar is deze persoon in geïnteresseerd?
  • Welke content zou hij over dit onderwerp willen zien?
  • Welke vragen heeft hij?
  • Op welke kanalen is hij actief?
  • Tegen welke belemmeringen loopt hij aan?

* content = onder andere teksten, afbeeldingen, video’s en posters

Bron: Presentatie webinar Rabobank & WOO-Groningen 19-11-2020 door Lisa Dijkstra
Bron: Presentatie webinar Rabobank & WOO-Groningen 19-11-2020 door Lisa Dijkstra

Stap 4 – potentiële klantreizen

Een klantreis is de reis die een potentiële klant aflegt vanaf het moment dat diegene bewust wordt van jouw product/dienst tot het moment na de aankoop/afname of na het invullen van een contactformulier. We gebruiken hier het see-think-do-care model om de klantreis uit te werken:

  • Fase 1 – Bewustwording

In deze fase wordt de potentiële klant zich bewust van een bepaalde behoefte of wens. Dit kan door het zien van een advertentie, maar ook door een gebeurtenis. Fiets je bijvoorbeeld voor de derde keer deze week door een harde regenbui? Dan kan je op dat moment beslissen dat je een regenjas wil aanschaffen. Bewustwording komt dus niet altijd door marketing.
Als mensen zich bewust zijn van jouw product, wil je ze inspireren. Dit kan door video’s of andere content op social media. Een andere goede manier is het aangaan van samenwerkingen. Als jij hardloopartikelen verkoopt, kan je iemand die een blog over hardlopen schrijft vragen om een samenwerking. Diegene promoot jouw artikelen dan bijvoorbeeld in ruil voor gratis producten.

  • Fase 2 – Denken/overwegen

Op het moment dat mensen zich bewust zijn, gaan ze naar de volgende fase. Ze gaan opzoek naar informatie. Ze gaan van een passieve naar proactieve houding. Ze gebruiken nu andere kanalen, waaronder zoekmachines. Online vindbaarheid is hierbij ontzettend belangrijk. Je wil zichtbaar zijn. Hiervoor bestaan verschillende tools. Hier gaan we dieper in op SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). 
SEO betekent zoekmachineoptimalisatie. Het is afhankelijk van de content van jouw website. Hierbij is het van belang welke woorden, teksten, afbeeldingen, etc. je gebruikt. Het kost tijd om dit op te bouwen.
SEA betekent adverteren in zoekmachines. Dit zijn dus betaalde zoekresultaten. Je kan zoekwoorden die voor jou relevant zijn aan je website koppelen. Als je dus nog niet bovenaan staat door SEO is dit een goede optie. Hier kan je als beginnend ondernemer direct mee beginnen.
Uiteindelijk wil je dat je website er goed uit ziet, zodat mensen niet verder gaan zoeken, maar bij jou gaan bestellen. Geef mensen per pagina een call-to-action, zodat je naar het gewenste gedrag leidt. Buttons vallen op, de kleuren groen en oranje leveren meeste conversie. Houd daarnaast rekening met de verwachtingen van mensen en houd je website op die manier gebruiksvriendelijk.
Ook beoordelingswebsites zijn van belang. Dit kan zowel op je eigen website, als op externe sites zijn. Verzamel dus goede en relevante beoordelingen.

  • Fase 3 – Actie/conversie

Je website dient twee doelen: verkopen of contact aanvragen. Overtuigende content is hierbij belangrijk. Je wilt mensen over de streep trekken.
Je hebt vast wel eens schoenen in je winkelmandje geplaatst, maar niet direct gekocht. De kans is groot dat je later diezelfde schoenen op een advertentie terug zag komen. Dit is remarketing. Hier wordt gebruik van gemaakt als iemand duidelijk interesse toonde, maar nog niet tot actie is overgegaan. Je benadert deze persoon dan opnieuw door middel van advertenties. Het doel hiervan is dat iemand alsnog tot actie overgaat.
Het is belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is. Maak het makkelijk voor je bezoekers en vraag niet om onnodige informatie. Als een klant een probleem ervaart is het van belang dit netjes op te lossen.

  • Fase 4 – Loyaliteit

Na de aankoop door een klant belandt diegene in de loyaliteit fase. De klant verdient nu betrouwbare, relevante en persoonlijke informatie. Vraag om de ervaringen van de klant en deel dit naar andere klanten toe. Een beoordeling van een tevreden klant helpt om andere klanten over de streep te trekken. Ook kunnen klanten een bericht over jou plaatsen op social media. Reageer hier dan op of repost het.
Als je de klantreis of customer journey visualiseert, dan kun je alle stappen zien waar de potentiële klant doorheen gaat. Onderaan de afbeelding zie je alternatieve touchpoints. Dit zijn alternatieve manieren waarop deze persoon met jou in aanraking kan komen. Er zijn veel verschillende klantenreizen mogelijk, dus breng alle mogelijke dingen zowel online als offline in kaart.

Bron: Presentatie webinar Rabobank & WOO-Groningen 19-11-2020 door Lisa Dijkstra
Bron: Presentatie webinar Rabobank & WOO-Groningen 19-11-2020 door Lisa Dijkstra

Handige tips en tools:

  • Google tools: Google Ads zoekwoordplanner (UberSuggest, AnswerThePublic), Google Search Console, Google Analytics, etc
  • Google Digitale Werkplaats: online plus verschillende webinars en coaching via g.co/digitalewerkplaats
  • Helpcenters: Google Mijn Bedrijf Help, Google Analytics Help, Google Ads Help, Facebook Help, Instagram Help, LinkedIn help
  • Google Skill Shop: https://skillshop.withgoogle.com/
  • Google Mijn Bedrijf: must-have voor alle lokale ondernemers

Maak van jouw onderneming een online succes

Met deze vier stappen maak je van jouw onderneming een online succes. Bepaal je kernwaarden en je doel. Zoek uit wie je potentiële klant is en werk dit uit in een klantenreis. Kan jij hierbij hulp gebruiken, neem dan contact met ons op via onderstaande button! WOO-Groningen helpt je graag.

Wil meer weten over online ondernemen? Binnenkort organiseert WOO-Groningen de WOO Grow Sessies over online strategie, content en online adverteren!
Meer info en een aanmeldlink vind je hier.

Kijk hier het webinar  'Hoe zet je de juiste stappen in online ondernemen' van Rabobank & WOO-Groningen d.d. 19 november 2020 terug

Kijk hier het webinar 'Hoe zet je de juiste stappen in online ondernemen' van Rabobank & WOO-Groningen d.d. 19 november 2020 terug