Tips uit de kennissessies van Google Digitale Werkplaats en Ten Stripes

9 dec 2020

Er wordt vaak verteld dat je met het maken van de juiste content meer klanten trekt naar je website, maar hoe werkt dit precies en hoe doe je dit in alle drukte van het ondernemen? Tijdens de WOO Grow Sessies 'Hoe zorg ik voor goede content' op maandag 7 december door Google Digitale Werkplaats en fullservice marketingbureau Ten Stripes kregen ondernemers praktische tips om op een slimmere en leuke manier aan content te werken. Een aantal van deze tips delen we met je zodat ook jij meer klanten naar je website kunt trekken!

Kijk naar je concurrenten
Grote kans dat er concurrenten zijn die hetzelfde product of dezelfde dienst verkopen als jij. Probeer daarom altijd op de hoogte te blijven van hun onlinegedrag: 

  • Welke kanalen gebruiken ze?*
  • Met welke ‘tone of voice’ communiceren ze (persoonlijk of zakelijk)?
  • Welke posts krijgen de meeste reacties?
  • Hoe maken ze de koppeling met de website?

Volgens Google Digitale Werkplaats helpt het om je blik te verruimen en buiten je directe omgeving te zoeken naar concurrenten. Zo lijkt een concurrent in de Randstad of het buitenland misschien niet een direct ‘gevaar’. Toch kan de manier waarop hij zijn doelgroep aanspreekt inspirerend zijn en je nieuwe ideeën geven voor je content. Zoek dus online een keer tijdens de lunch naar concurrenten in de wijde omgeving alsof je een potentiële klant bent en laat je inspireren!

*Bedenk dat het gebruik van meer social media-kanalen niet automatisch leidt tot meer resultaat. Volgens Google Digitale Werkplaats is het in veel gevallen beter om een select aantal kanalen te kiezen waarin je al je tijd steekt. Bepaal je kanaalkeuze door te kijken waar je doelgroep op actief is. En: liever één kanaal goed, dan drie half. 

Afbeelding: Kern klantwaarde
Afbeelding: Kern klantwaarde

Onderscheid jezelf
Wanneer jouw product of dienst (bijna) gelijk is aan die van je concurrent, is het goed om na te denken over je business aan de hand van bijgaande afbeelding. 

Met deze afbeelding kun je op drie niveaus kijken naar je product of dienst:

  • Kern klantwaarde
  • Actual product
  • Augmented product

De ‘kern klantwaarde’ is het einddoel dat je klant behaalt met het kopen van jouw product. Een bekend voorbeeld: wanneer je een boormachine koopt, koop je eigenlijk het gat in de muur.  
Het ‘actual product’ is het fysieke product of dienst. In het geval van de boormachine dus het apparaat zelf.
Het ‘augmented product’ omvat de service die je om je product heen krijgt, bijvoorbeeld een bepaalde periode om het product vrijblijvend uit te proberen. 

De kern klantwaarde is een sterk manier om over je product te communiceren. Communiceer vooral over de waarde die je product levert (gaten in de muur), in plaats van de producteigenschappen zelf (kwalitatieve boortjes). Indien jouw product of dienst nagenoeg gelijk is aan je concurrent, zal de kern klantwaarde en het augmented product grotendeels hetzelfde zijn. Door je communicatie alleen hierop te richten onderscheid je jouw bedrijf minder duidelijk. 
Voor meer impact kun je er ook voor kiezen om jouw communicatie te focussen op het augmented product. Door creatief te zijn met de service die je vanuit jouw onderneming verleent, kun je (potentiële) klanten een extra reden geven om voor jou te kiezen. Je kunt het diagram tekenen en voor jezelf en je concurrenten invullen. Daag jezelf daarbij uit om te kijken naar overeenkomsten en verschillen. Op deze manier krijg je beter voor ogen waarin jij je onderscheidt.   

De concurrent steelt je content
Je staat onder de douche en plots schiet hét idee voor een blog te binnen. Je plaatst het op je website en Facebook en je krijgt leuke reacties. Je concurrent ziet dit ook en kopieert het, terwijl jij het bedacht hebt. Wat kun je doen, en hoe ga je hiermee om?

Ken je doelgroep
Stap je weleens in de schoenen van je doelgroep? Of vraag je klanten waarom ze voor jou kiezen en hoe ze bij jou terecht zijn gekomen? TenStripes raadt elke ondernemer aan om goed na te denken over de doelgroep. Want alleen als je je doelgroep goed kent, kun je hen op de juiste manier en de juiste online plek aanspreken. 

Vraag daarom aan bestaande klanten hoe ze online terecht zijn gekomen bij jou. Het is hierbij belangrijk om bijvoorbeeld niet alleen te vragen naar social media-kanalen die ze privé gebruiken, maar je vooral te richten op de route die ze hebben afgelegd naar jou. Zochten ze in Google of op Facebook naar jouw product? En met welke zoekwoorden? Ook kun je aan potentiële klanten vragen hoe ze hun zoektocht naar jouw product zullen starten. Vraag bijvoorbeeld naar zoekwoorden die te binnen schieten en bepaalde ‘angsten’ die ze hebben tijdens het aankoopproces. Denk ook terug aan het cirkeldiagram met de Core Customer Value: wat vindt jouw klant belangrijk aan jouw product? Soms kom je erachter dat de doelgroep ergens anders waarde aan hecht dan je voorheen dacht. De enige manier om erachter te komen is door het simpelweg te vragen. 

Plan je content in
Zit je elke dag vol afspraken en klussen waardoor het schrijven van content er meestal in schiet? Het maken van een contentkalender biedt:

  1. Overzicht;
  2. De mogelijkheid om alle posts op één dag te schrijven en in te plannen;
  3. Meer consistentie in je communicatie

Om je op weg te helpen stelt TenStripes voor jou een gratis contentkalender beschikbaar. We dagen je uit om vandaag goed te kijken naar je concurrenten, na te denken over jouw onderscheidend vermogen en vervolgens voor de komende twee week tenminste zeven posts te bedenken. Je kunt deze website daarbij gebruiken om op nationale dagen in te haken met je posts. 

Just do it!
En zoals met alles komt het uiteindelijk neer op ‘het gewoon doen’. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Als je vastloopt kun je de volgende video’s bekijken voor een extra portie motivatie:

Over Ten Stripes
Ten Stripes is gespecialiseerd in data gedreven storytelling, strategieontwikkeling, SEO en SEA. Hierin zijn duurzaamheid, marketing 3.0 en de inzet van de SDG’s erg belangrijk. Dit marketingbureau is één van de expertbedrijven van WOO-Groningen

Vergroot ook jouw online marketing kennis
Heb je deze webinar en workshop gemist? Geen zorgen, want WOO-Groningen organiseert met regelmaat kennissessies. Deze thematische sessies geven jouw praktische informatie, tips en tools die jouw online marketing kan laten groeien. Kijk daarom regelmatig bij onze events of meld je via ons contactformulier aan voor onze nieuwsbrief.