Praktische tips voor het creëeren van krachtige content
Social media draait om interactie tussen mensen, ook tussen jij als ondernemer en jouw klant. Met welke content blijf je interessant voor je doelgroep en kun je deze interactie stimuleren? Dit was het onderwerp van de zomerworkshop i.s.m. Google Digitale Werkplaats van 15 juli. In deze blog delen we de praktische tips zodat je, net als de 30 aanwezige ondernemers, precies weet hoe je krachtige content maakt.
Wat is content?
Je hebt waarschijnlijk wel van ‘content’ gehoord. Content omvat naast tekst, ook visuele uitingen: afbeeldingen, infographics, video’s en animaties. Het mengen van deze verschillende vormen van content maakt je extra interessant voor je doelgroep. Of je nu een inspirerende of verkopende post plaatst, content is een belangrijke manier om je te onderscheiden van je concurrentie. Om het voor jezelf overzichtelijk te maken kun je content opsplitsen in:
Warme content
Met warme content speel je in op actualiteiten. Dit kan een interessante trend, een nieuwtje of een evenement zijn. Dit maakt warme content beperkt bruikbaar. Met warme content laat je je doelgroep zien dat je actueel bezig bent.
Koude content
Koude content is qua relevantie niet afhankelijk van het moment waarop je het plaatst. Dit is praktische informatie: wat doe je als bedrijf, ervaringen van anderen, opgedane kennis die je wilt delen. Je laat hiermee je expertise zien. Koude content levert je bezoekers op middel en lange termijn bezoekers op.
Warme en koude content kun je het beste inzetten door ze af te wisselen in je communicatie.
Hoe ontwikkel ik goede content?
Voor onderscheidende content is het belangrijk om je eigen stijl te ontwikkelen en deze op al je kanalen te volgen. Bedenk voor jezelf hoe je je klanten in het echt aanspreekt: formeel en met u, of juist informeel en laagdrempelig? De manier waarop je communiceert noemen we ook wel tone of voice. Kies een tone of voice die bij je doelgroep past, en hanteer deze zowel online als offline. Als je doelgroep zich normaal bijvoorbeeld aangesproken voelt met ‘je’, is het beter om je doelgroep ook online met ‘je’ aan te spreken. Met een goede tone of voice bouw je aan de herkenbaarheid van je eigen merk.
Laat je ook inspireren door concurrenten, en leer van wat hun aanpak. Voorkom dat je gaat kopiëren. Geef er juist een persoonlijke draai aan en blijf origineel.
Wat voor content moet ik op welke kanalen plaatsen?
Voor het kiezen van kanalen geldt dat het altijd beter is om een klein aantal kanalen te kiezen, en deze goed te onderhouden. Dit leidt tot een betere uitstraling naar je doelgroep. Het is goed om per kanaal te kijken welke content het best aansluit op de gebruikers:
Ontwikkel voor het plaatsen van je content een eigen visuele en tekstuele stijl. Dit zorgt voor meer consistentie. De meeste gebruikers zitten voor hun plezier op Facebook. Met alleen het promoten van producten zal je dus weinig mensen enthousiast krijgen. Focus je communicatie dus op leuke video’s en berichten die niet altijd direct op verkoop gericht zijn.
Plaats 3 – 5 posts per week op Facebook.
Instagram is een goed kanaal om een beleving rondom jouw onderneming te creëren met originele content. Omdat Instagram een visueel kanaal is, moet je visuele content van goede kwaliteit zijn om impact te maken. Je kunt bijvoorbeeld je expertise tonen aan je doelgroep, door ze dagelijks tips te geven. Het is bij Instagram erg belangrijk om consistent te zijn in je posts: dezelfde filters, het logo op dezelfde plek in beeld en vaste formats voor je afbeeldingen.
Content op Instagram kun je persoonlijk maken. Laat bijvoorbeeld behind-the-scenes zien, of ‘een dag uit het leven van’ en plaats af en toe spontaan een post of een Story.
Plaats 3 – 5 posts per week op Instagram.
Op Twitter vertel je binnen 140 tekens jouw doelgroep iets over jouw product, dienst of onderneming. Het is dus korte en bondige communicatie. Zorg ervoor dat je blijft opvallen in de grote stroom aan Tweets. Plaats bijvoorbeeld inspirerende Tweets en ga het gesprek aan met je doelgroep. Of deel interessante Tweets en Retweet andermans Tweets.
Plaats 5 – 15 posts per week op Twitter.
LinkedIn is een populair kanaal voor business to business en is meer gericht op netwerken dan reclame. Je kunt LinkedIn inzetten door bijvoorbeeld interessante projecten van je bedrijf te tonen, of updates te geven over relevante onderwerpen voor je doelgroep.
Linkedin biedt de optie om een uitgebreid profiel in te vullen. Door dit te doen, laat je je doelgroep goed zien wie je bent. Het is verstandig om je op LinkedIn vooral te richten op posts waarmee je interactie stimuleert in plaats van reclame zendt.
Plaats – 5 posts per week op LinkedIn.
Youtube
Youtube is de tweede zoekmachine van Nederland. Veel bedrijven gebruiken Youtube voor het bieden van extra service door middel van uitlegvideo’s. Je kunt als ondernemer je klanten dus extra ondersteunen door bijvoorbeeld tutorials te maken over producten. Ook bied je een meerwaarde voor je doelgroep door het maken van inspirerende video’s, waarbij je goed kunt linken naar een productpagina op je website.
Wat voor content kan ik het beste vermijden?
Het creëren van content is een trial-and-error proces: gaandeweg ontdek je wat wel en niet werkt. Om je verder op weg te helpen geven we je hier een paar algemene tips over content die je het beste kunt vermijden:
- Te veel content delen over je eigen doen en laten;
- Je volgers vragen om veel persoonlijke content te delen;
- Het plaatsen van ongeschikte content;
- Aandringen bij je volgers om deel te nemen aan activiteiten.
Laatste praktische tips:
- Kijk eens of een (gratis) social management tool handig kan zijn voor jouw bedrijf. Hootsuite, Zoho en Later zijn hier voorbeelden zijn.
- Benieuwd wat de beste tijden zijn om te posten? Met Coosto ontdek je de beste tijden voor posts, interactie en bereik.
- Geen ster in vormgeving? Maak gebruik van gratis tools zoals Canva, VSCO Cam en Wordswag
- Speel in op actualiteiten. Download bijvoorbeeld gratis de issuekalander en pas je content daarop aan. Dit soort content kun je al klaarzetten als je tijd hebt en dat scheelt je later tijd.
- Meten is weten! Kijk goed welke posts bij jou goed scoren in de statistieken. Probeer erachter te komen waarom deze berichten het goed doen bij je doelgroep en optimaliseer zo je content in de loop van de tijd.
Hulp bij contentmarketing?
Wil je hup bij contentmarketing, online marketingstrategie of overall branding? Meld je dan aan voor een vrijblijvend intakegesprek! Dan kijken we hoe we jouw vragen kunnen koppelen aan studieopdrachten van studenten.