Met verschillende soorten content jezelf onderscheiden van de massa
Hoe profileer je jezelf? Hoe weten anderen waarvoor ze jou kunnen bellen? En hoe maak je online duidelijk wie je bent, wat je doet en waar je de beste in bent? Nick Nijhuis is online marketeer, heeft een eigen onderneming en coacht studenten van Windesheim over dit onderwerp. In zijn workshop afgelopen 20 augustus beantwoorde hij deze vragen en gaf hij praktische tips.
Het HHH-model
Het Help, Hub, Hero model is een praktisch model dat je helpt met communiceren over waar je in goed bent. Vaak zijn we geneigd om ons te richten op zoveel mogelijk bereik, bijvoorbeeld met betaalde posts. Maar deze zichtbaarheid levert alleen wat op als je doelgroep overtuigd is dat ze je nodig hebben. Het HHH-model helpt je om op een manier te communiceren waarmee je je doelgroep boeit en blijft boeien. Het model onderscheidt 3 verschillende typen inhoud:
Help inhoud: dit ben ik
Hub: dit is mijn expertise
Hero: kijk naar mij
Help inhoud; dit ben ik
Als je start met jezelf te profileren, kun je beginnen door jezelf de volgende twee vragen te stellen;
- Wat valt op aan mijn CV of portfolio?
- Ben ik alles voor iedereen of ben ik iets voor iemand?
We zijn vaak geneigd om onze diensten breed te houden, omdat we denken dat we meer bedrijven daarmee aanspreken en de kans groter wordt dat iemand onze diensten wil afnemen. Dat is niet altijd waar. De andere kant van de medaille is namelijk dat een potentiële klant zoveel ziet wat we aanbieden, dat ze daardoor niet meer goed kunnen inschatten wat precies de meerwaarde is ten opzichte van andere bedrijven.
Durf te kiezen! Durf een duidelijke keuze te maken in waarvoor je staat. Bekende merken als Coca-Cola en Apple doen dat bijvoorbeeld en spelen in op ‘Enjoy the Moment’ en technische innovatie en gebruiksgemak. Als persoon of als zelfstandig ondernemer ben je ook merk. Kies dat merk zorgvuldig uit voor jezelf. En communiceer ook vooral je “waarom”. Wat zijn jouw drijfveren en wat is je motivatie om deze dienst aan te bieden? Dat verhaal trekt veel mensen. En denk ook na; wie is mijn klant en waarmee kan ik helpen? Durf daarin ook te kiezen op welke kanalen je actief bent. Je kunt beter één of twee kanalen goed onder de knie hebben dan overal zichtbaar zijn, en het vervolgens maar half doen. Dat helpt ook bij het maken van Krachtige content.
Benieuwd hoe andere ogen jou voor de eerste keer zien? Open een incognito venster in je browser (lees hier hoe je dat doet) en zoek je eigen naam op. Welke informatie is direct zichtbaar als je de topresultaten bekijkt? Dat is de eerste kennismaking die andere mensen met jou hebben. Ben je tevreden? Wat wil je aanpassen?
Hub inhoud; dit is mijn expertise
Bij deze inhoud laat je vooral zien wat jouw expertise is en wat de meerwaarde is die jij kunt aanbieden. Dit kun je doen op verschillende manieren, bijvoorbeeld;
- Deel zowel kleine als grote updates
- Schrijf blogs
- Wees actief op social media
- Vertel goede verhalen
- Wees oprecht en authentiek
- Deel je mening
- Help anderen
- Kies een paar thema’s
- Maak een contentkalender
Mensen raken geboeid door goede verhalen en daar kun je gebruik van maken in je storytelling. Deel bijvoorbeeld zowel kleine als grote updates, neem je doelgroep mee in het proces en deel ook de tegenslagen. Dan laat je ook zien dat je oprecht en authentiek bent en daarmee boei je andere mensen meer dan met het perfecte plaatje.
Je kunt je expertise ook delen door je mening te delen of andere mensen te helpen. Dat hoeft niet eens heel uitgebreid. Stelt iemand een vraag op LinkedIn en ken jij toevallig een artikel die interessant is voor die persoon? Deel het linkje of schrijf een korte samenvatting. Zo laat je zien dat je betrokken bent en kennis van zaken hebt.
Een goede tool om te kijken hoe relevant je account op LinkedIn is, is de social selling index. De SSI meet een aantal verschillende aspecten en kijkt hoe je scoort en waar je winst kunt behalen. Je kunt deze tool goed gebruiken als meetinstrument om voortgang bij te houden.
Als je stap 1 met de help-inhoud goed hebt doorlopen, weet je inmiddels wat jou anders maakt dan anderen. Kies aansluitend op deze profilering 2 tot 4 relevante thema’s die je terug laat komen in de content. Ben je bijvoorbeeld een illustrator voor kinderen in Groningen? Dan kun je kiezen om thema’s als illustraties, kinderboeken en Groningse hotspots terug te laten komen. Kijk welke thema’s bij jou passen en werk de thema’s weer verder uit in concrete onderwerpen. Vervolgens kun je kijken welke onderwerpen met elkaar te combineren zijn. Zo heb je direct veel input voor content.
Kies er tot slot voor om met regelmaat te posten. Bedenk een vast ritme en houd je daaraan. Je kunt de content van tevoren al uitwerken in een content kalender. Templates hiervoor kun je online veel vinden. Dat scheelt je werk op de dag zelf en zo houd je ook het ritme aan.
Hero inhoud; kijk naar mij
Tot slot is daar de Hero inhoud. Kort gezegd is Hero content vooral gericht op persoonlijke overwinningen. Deze persoonlijke overwinning kun je delen via socials. Voorbeelden van persoonlijke overwinningen zijn;
- Goede reviews van anderen
- Artikel over jouw bedrijf in de krant of op een andere site
- Examen afgerond
- Leuke klant binnen gehaald
- Mooi project afgerond
- Je mag ergens komen spreken
Aan de slag
Heb je duidelijk wie je bent, wat jou uniek maakt? Heb je bedacht over welke thema’s je wilt posten en hoe je jouw expertise kunt delen? Die Hero momenten komen vanzelf wel en als ze er zijn kun je deze verhalen direct delen! Ga vooral ook aan de slag met content en probeer wat uit. Als je bijhoudt wat de resultaten zijn kun je goed inschatten wat werkt en wat minder goed werkt. Zo word je vanzelf een pro in profileren van jezelf.
Meer weten?
Komende tijd zijn er nog meer interessante workshops in samenwerking met Videoprofs en Google Digitale Werkplaats. Kijk bij events om te kijken welke workshops eraan zitten te komen.