Kick-start in Search Engine Advertisement (SEA)

16 dec 2020

De weg omhoog in de zoekresultaten van Google kan lang en frustrerend zijn. Soms blijf je steken op de derde pagina terwijl je naar alle adviezen luistert en veel content schrijft. In de webinar op 14 december jl. legde Google Digitale Werkplaats uit hoe je met gebruik van Search Engine Advertisement (SEA) betaald je positie claimt in de zoekmachine. Tijdens de interactieve workshop van Conversies.nl gingen ondernemers actief aan de slag met de kennis voor hun eigen onderneming. In deze blog bespreken we de belangrijkste tips uit de workshops:
- Wat SEA is en waarin het verschilt van SEO
- Hoe SEA in grote lijnen werkt
- Hoe je de juiste zoekwoorden bepaalt
- Hoe je je eerste Google Ads account opzet

Met deze blog krijg je een idee van de kracht van SEA en hoe je het in grote lijnen inricht. Ben je geïnteresseerd geworden? Op het eind verwijzen we je door naar de training van Google waarin je alles leert wat je nodig hebt voor resultaat. 

Verschil tussen SEO en SEA
Als je voor je onderneming over een website beschikt, ben je vast weleens de termen SEO en SEA tegengekomen. We bespreken hier kort wat beide inhouden:

Search Engine Optimalisation (SEO)
SEO – of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie – draait om het verbeteren van je website inhoud om hoger te komen in de organische resultaten van Google. De organische positie van je website wordt door Google bepaald aan de hand van meerdere criteria, waaronder: meta-omschrijvingen, duidelijke koppen, het aantal zoekwoorden in de teksten etc. Kort gezegd: de positie van je website in de zoekresultaten onder de eerste vier advertenties. Eerder schreven we al deze blog over SEO

Kenmerken van SEO zijn:

  • Langzaam effect
  • Gratis
  • Duurzaam: reputatie opbouwen op lange termijn
  • Scoren op basis van: inhoud, technische aspecten en reputatie

Search Engine Advertisement (SEA)
SEA – of in het Nederlands: zoekmachine adverteren – draait om het betaald promoten van je website op een zeer specifieke doelgroep. De gereserveerde plekken in de zoekresultaten worden door middel van een veilingsysteem gevuld met advertenties. Op deze manier kun je je website toch vindbaar maken als deze organisch minder goed vindbaar is (of beter vindbaar naast je organische vindbaarheid).

Kenmerken van SEA zijn:

  • Snel effect
  • Kosten per click op je advertentie (CPC)
  • Resultaten boven organische zoekresultaten
  • Scoren op basis van: kwaliteitsscore door Google en biedingen 

Voordelen van Adverteren in zoekmachines

Volgens Google Digitale Werkplaats heeft adverteren de volgende voordelen:

  • Je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft
  • Je kunt gaandeweg bijsturen omdat je direct resultaten kunt bijhouden
  • Je bereik wordt op korte termijn vergroot
  • Advertenties kun je onmiddellijk aanpassen

Doelgroepenonderzoek

Om de juiste bezoekers aan te spreken schrijf je doelgerichte teksten voor je advertenties, maar welke zoekwoorden gebruik je en hoe zoekt je doelgroep naar je? Oftewel: ook bij SEA begin je met het bepalen van een duidelijke doelgroep.

Een manier om naar je doelgroep te kijken is de klantreis. Hierin onderscheidt Google vier fasen:

  • Zien (bewustwording)
  • Denken (overweging)
  • Doen (aankoop)
  • Houden van (loyaliteit)

Je kunt je doelgroep aan de hand van de verschillende fasen bijvoorbeeld opknippen in ‘mensen die in de overweging fase zitten voor je product’ en ‘mensen die zich in de aankoopfase bevinden’. De fase waarin de doelgroep zich bevindt, heeft namelijk direct invloed op de manier hoe ze naar je zoeken. Hoe verder de klant zich in de klantreis bevindt, hoe specifieker de zoekterm wordt (zie afbeelding).

In het voorbeeld wordt de zoekterm ‘Vakantie Afrika’ steeds specifieker naarmate de doelgroep dichterbij de aankoop komt (doen-fase). Dit is immers logisch: als je je nog oriënteert over het land waar je heen gaat, zoek je naar algemene informatie. Wanneer je besloten hebt welk land en welke stad je gaat bezoeken, worden de vragen die opkomen specifieker. 

Wanneer je advertenties richt op algemene zoektermen zoals ‘Vakantie Afrika’ is je bereik groter, maar zullen de bezoekers minder snel overgaan tot aankoop. Zij zitten immers nog in de oriëntatiefase. Als je je advertentie richt op ‘Fly & Drive Kaapstad’ is je bereik gericht op een kleinere groep, maar is de kans groter dat zij een aankoop doen. 

Hoe maak je een start?

Met het doelgroeponderzoek heb je bepaald wie zich bevindt in de meest interessante doelgroep en welke zoekwoorden deze groep gebruikt in de verschillende fasen van de klantreis. Met deze kennis kun je gericht je advertentiecampagne opzetten. De onderstaande video geeft je een eerste blik hoe je een zo’n campagne met deze kennis inricht. 

Verder met Google Ads

Google Digitale Werkplaats
Heb je interesse in Google Ads en wil je graag meer leren om je eerste campagne op te zetten? Via Google Digitale Werkplaats leer je alles wat je moet weten om jouw website een boost te geven in de zoekresultaten. 

Conversies.nl 
Conversies.nl is een online marketingbureau uit Groningen: "Wij hoeven niet het grootste marketingbureau te worden, maar wel het beste. Daarom doen we niet alles omtrent online marketing, maar alleen wat we echt leuk vinden: conversies verhogen!"

Vergroot ook jouw online marketing kennis

Heb je deze webinar en workshop gemist? Geen zorgen, want WOO-Groningen organiseert met regelmaat kennissessies. Deze thematische sessies geven jouw praktische informatie, tips en tools die jouw online marketing kan laten groeien. Kijk daarom regelmatig bij onze events of meld je via ons contactformulier aan voor onze nieuwsbrief.