In 4 stappen naar een slim marketingplan

1 apr 2021

Er zijn genoeg mkb-ondernemers die geen concreet marketingplan hebben. Een deel denkt dat het niet nodig is, want het plannetje zit wel in hun hoofd. Een ander deel heeft hier simpelweg nog nooit bij stil gestaan. Of ziet het niet als prioriteit. Waarom is een (online) marketingplan zo belangrijk? En hoe pak je dit aan? Op 25 maart jl. namen lector Marketing Karel Jan Alsem en marketing strateeg Lisa Dijksta ondernemers  in 4 stappen mee naar een slim marketingplan in hun presentatie ‘Slimme marketingplannen in een online wereld’ tijdens de Promotiedagen LIVE: Moving On! Lees hier wat jij hiervan kunt leren of bekijk de terugblik van de sessie hier.

Karel Jan Alsem en Lisa Dijkstra
Karel Jan Alsem en Lisa Dijkstra

Slimme marketingplannen in een online wereld

Allereerst: waarom is een (online) marketingplan zo belangrijk? De ervaring is dat de meeste ondernemers maar gewoon van start gaan. Maar digitale marketing begint met strategie.  Wees helder over wie je doelgroep is en wat je positionering is. Waar sta je als ondernemer voor? Wat is je product, tegen welke prijs bied je die aan, via welke plaats(kanalen) en hoe communiceer je hierover? 

Bron: Presentatie ‘Slimme marketingplannen in een online wereld’ van Karel Jan Alsem en Lisa Dijkstra, maart 2021
Bron: Presentatie ‘Slimme marketingplannen in een online wereld’ van Karel Jan Alsem en Lisa Dijkstra, maart 2021

We nemen je mee in 4 stappen naar een marketingplan:

Stap 1: Wie is je doelgroep?

Bepaal wie je doelgroep is op basis van verschillende eigenschappen. Denk hierbij aan zowel objectieve eigenschappen (zoals leeftijd, geslacht, inkomen) als subjectieve eigenschappen van je doelgroep (zoals interesses, leefstijl, gewoonten). Zijn er binnen deze doelgroep meerdere groepen die je kunt specificeren tot verschillende klantsegmenten? Moeten die verschillende klantsegmenten ook verschillend benaderd worden? Ga dit na voor je bedrijf.

Stap 2: Wat is je positionering?

Wat is de kern waarom de klant bij jou moet komen en niet bij een ander, vergelijkbaar bedrijf? Met het positioneren van jouw product of dienst kies je een positie ten opzichte van andere producten of diensten uit dezelfde branche. Zo creëer je onderscheid ten opzichte van je concurrent. Bepaal welke positionering je inneemt op basis van verschillende eigenschappen van je product of diensten. Denk hierbij aan zowel functionele eigenschappen (zoals kwaliteit/specialist, gemak/lage prijs, service) als emotionele ‘karakter’ eigenschappen (zoals stoer, snel, informeel, creatief). Wees je ervan bewust dat meer dan 90% van de aankoopbeslissingen onbewust plaatsvinden. Het gevoel wat je meegeeft als ondernemer is daarom van groot belang.
Formuleer vervolgens het why-how-what voor je product/dienst: wat voor producten lever je, hoe doet je bedrijf dat (wat zijn jouw unique selling points), en waarom bestaat je organisatie en waarom doet het er toe voor anderen? Het is daarbij belangrijk te beginnen met het formuleren van je waarom. Zie ook het filmpje over de Golden Circle van Simon Sinek

Stap 3: Breng de customer journey in beeld

Bepaal hoe de customer journey (klantreis) er uitziet: welke stappen doorloopt je doelgroep voordat hij je klant wordt en blijft? Binnen iedere fase van de klantreis zijn er touch points: contactmomenten van je klanten met jou. Zijn alle mogelijke interactiepunten duidelijk in beeld gebracht dan kun je kijken welke interactiepunten je kunt optimaliseren om bijvoorbeeld te voorkomen dat je klant naar de concurrent gaat of om de band met je klant te versterken. Met andere woorden: hiermee kom je bij je communicatie (stap 4).

Bron: motivication.nl
Bron: motivication.nl

Stap 4: Bepaal je communicatie

Bepaal hoe de communicatie plaatsvindt met je klanten. Maak unieke content die aansluit bij je doelgroep. Bepaal ook welke social media kanalen passen bij je doelgroep.
Denk niet alleen aan je eigen communicatie via bijvoorbeeld website en social media maar ook aan de communicatie via anderen: stimuleer je klanten om reviews en reacties na aankoop achter te laten. Dit zorgt voor vertrouwen bij potentiële klanten.
Online communicatie (bijvoorbeeld website, social media, emailmarketing) kun je uiteraard combineren met offline communicatie/traditionele kanalen (bijvoorbeeld advertentie in een krant of een mailing per post).
Op basis van je customer journey en touch points maak je een content kalender. Met een content kalender breng je structuur en overzicht in je content. Wat ga ik de komende weken communiceren, voor wie, op welk moment en via welk kanaal? Plan in ieder geval een maand vooruit.

Aan de slag met je (online) marketingplan?

Heb je onze presentatie op de Promotiedagen LIVE gemist of wil deze nog eens rustig terug kijken? Via deze link kun je de presentatie zien.
Wil je ook aan de slag met een (online) marketingplan voor je bedrijf en kun je hierbij hulp gebruiken? Of heb je andere vragen over online ondernemen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder!