Hoe creëer je relevante social media content voor jouw potentiële klanten?

2 jun 2021

Je doelgroep bereiken via social media, hoe pak je dat aan? Hoe creëer je relevante content en hoe spreek je jouw publiek aan? En hoe ga je de interactie met je volgers aan? Op 25 mei jl. gaf social mediastrateeg en coördinator WOO-Groningen Lisa Dijkstra namens Google Digitale Werkplaatsen en WOO-Groningen de WOO Grow Sessie Social Media waarin dit aan de orde kwam. Aan de hand van een stappenplan bepaalden de aanwezige ondernemers de contentstrategie voor de social media van hun bedrijf. Je vindt de stappen in deze terugblik. Interesse in meer events? Bekijk hier ons programma.

​​​​​​​Stap 1: Bepaal eerst je doelgroep

Bepaal voor wie je content bedoeld is en hoe je deze doelgroep kunt opdelen in klantsegmenten. Denk hierbij aan de volgende onderwerpen:

Doelgroepsbepaling. Bron: Google Digitale Werkplaats
Doelgroepsbepaling. Bron: Google Digitale Werkplaats
  • Persoon: wie is je doelgroep? Richt je je op een jonge of oudere doelgroep, op welke locatie bevindt je doelgroep zich en wat zijn hun interesses en budget?
  • Boodschap: wat is de wens, vraag of behoefte van je doelgroep?
  • Kanaal: van welke media maakt je doelgroep gebruik? Van bijvoorbeeld het zakelijke Twitter of juist het informele TikTok?
  • Moment: op welke dag en tijdstip kun je het beste contact leggen met je doelgroep? Wanneer hebben zij het meeste interesse?

Stap 2: Wat wil je bereiken met social media?

Koppel je doelen voor social media aan je reeds bestaande bedrijfsdoelstellingen. Bedenk ook voor elke post voor wie deze is en wat je ermee wilt bereiken. Om je doelstellingen meetbaar te maken kun je ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) formuleren.

Stap 3: Kies je mediakanalen

Op welke mediakanalen (bijvoorbeeld website, social media) wil jij in contact komen met je doelgroep? Nu je weet wie je doelgroep is, kun je je verdiepen in hun mediagedrag aan de hand van recente onderzoeken zoals die van The Big Story Amsterdam. Vervolgens kies je de mediakanalen waar jij je op wilt richten.
Tip: begin klein en optimaliseer je uitingen door te experimenteren met één of twee kanalen.

Bron: Newcom Research & Consultancy. Grafiek: thebigstory.com
Bron: Newcom Research & Consultancy. Grafiek: thebigstory.com

Stap 4: Creëer relevante content en ga de interactie aan

Bepaal welke content het best aansluit op je doelgroep en je eigen doelstellingen. Verplaats je hiervoor in je doelgroep en bedenk wat zij van je product willen weten. Zo kun je uiteindelijk een aantal thema’s formuleren waar je content op terugvalt.

Je hoeft niet alles zelf te bedenken, dus laat je inspireren door successen binnen je branche en van je concurrenten. Ga ook de interactie aan met je doelgroep door te vragen wat ze graag willen weten en reageer op binnenkomende reacties.

Stap 5: Plan content in je contentkalender

Maak je eigen contentkalender in bijvoorbeeld Google Sheets of Microsoft Excel en plan je content voor je social media. Zie de afbeelding voor de gegevens die je hierin kunt meenemen. Vervolgens kun je op het gewenste tijdstip je content uploaden of het inplannen via programma’s zoals Hootsuite en Buffer.

Een opzet voor je contentkalender. Bron: Google Digitale Werkplaats
Een opzet voor je contentkalender. Bron: Google Digitale Werkplaats

Hulp nodig bij het creëren van social media of de contentstrategie voor jouw bedrijf?

We hopen dat deze blog je geïnspireerd heeft om aan de slag te gaan met het creëren van aansprekende content voor je social media kanalen. Heb je hierover nog vragen of kun je daarbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op via deze link, wij helpen je graag verder!

Interesse in meer kennissessies over online ondernemen?

WOO-Groningen organiseert geregeld (online) kennissessies over social media, online vindbaarheid, Google Analytics en meer. Bekijk onze eventpagina voor het huidige programma.