Het geheim van een goede mailing - De beste tips uit de workshop over e-mailmarketing

9 okt 2020

Het geheim van een goede mailing - De beste tips uit de workshop over e-mailmarketing


E-mailmarketing is een effectieve en goedkope manier om jouw doelgroep persoonlijk te bereiken. Het wordt vaak ingezet om loyaliteit te creëren onder je klanten. Maar e-mailmarketing kan ook consumenten stimuleren om tot actie over te gaan, dus om daadwerkelijk producten te kopen of diensten af te nemen.

Gebruik jij deze vorm van communiceren met je doelgroep al en wil je dit verbeteren? Of wil je gaan beginnen met e-mailmarketing en er meer over weten? Tijdens de workshop ‘Hoe communiceer je met klanten via e-mailmarketing?’ op 8 oktober 2020 heeft Naci Yilmaz van Google Digitale Werkplaats in samenwerking met WOO Groningen een uitgebreide presentatie over dit onderwerp gegeven. Lees hier de belangrijkste informatie en tips die uit deze workshop naar voren kwamen.

Wat is e-mailmarketing?

Alle e-mails die je verstuurt en commercieel van aard zijn vallen onder e-mailmarketing. Nieuwsbrieven, speciale aanbiedingen of uitnodigingen voor evenementen vallen bijvoorbeeld onder dit begrip. De belangrijkste voordelen van e-mailmarketing ten opzichte van andere online marketing vormen zijn:

  • Het is goedkoop;
  • je hebt controle over de lay-out en copy van uitingen;
  • je kan gericht kiezen wie je e-mails ontvangt;
  • het kan makkelijk geautomatiseerd worden;
  • het heeft een goede conversieratio met betrekking tot terugkerende klanten.

Naar wie mag je e-mails versturen?

Commerciële e-mails mag je niet zomaar naar iedereen versturen. Bestaande of potentiële klanten moeten eerst een zogenoemde ‘opt-in’ geven, dit betekent dat ze zelf bewust moeten aangeven dat ze dergelijke berichten willen ontvangen. Make them an offer they can’t refuse: geef je doelgroep een direct voordeel in ruil voor hun e-mailadres, zoals een kortingsbon of gratis levering. Bij diensten kan dit bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek zijn.
Wees duidelijk tijdens het inschrijfmoment over inhoud van de mail en de frequentie. Bied je doelgroep de ruimte om hun voorkeuren hierover door te geven. Bij elke mailing die je verstuurt, moet je de (potentiële) klant ook de mogelijkheid bieden om zich weer uit te schrijven.

Hoe zorg je voor een hoge openingspercentage?

Om ervoor te zorgen voor een hoge openingspercentage – dat wil zeggen dat zoveel mogelijk mensen jouw e-mail openen - is het van belang om te zorgen voor:

  • de juiste boodschap;
  • op het juiste moment;
  • naar de juiste persoon;
  • met de juiste frequentie.

De belangrijkste tips voor een hoge openingspercentage zijn:

  • Zorg voor een duidelijk afzendadres: noem hierin de naam van je bedrijf.
  • Kies een aantrekkelijke, verrassende en intrigerende titel. Zet de belangrijkste woorden vooraan en houd het zo kort mogelijk. Denk na over wat de mensen te zien krijgen in de teaser: gebruik een pakkende tekst die ze aanspoort verder te lezen.
  • Om meer op te vallen is het gebruik van emojis aan te raden. Overweeg of jouw doelgroep behoefte aan emojis heeft en of het in jouw branche passend is. Tip: download de uitkomsten van het Nationaal Emoji Onderzoek om te zien wat het gebruik van emojis in communicatie kan doen! 
  • Het is van belang om een duidelijke visuele stijl te creëren, zodat de website en e-mails in stijl met elkaar overeenkomen. Laat hierin dus je huisstijl terugkomen.
  • Het lettertype moet goed leesbaar zijn.
  • Kies de juiste aanspreekvorm. Of je jouw doelgroep formeel of informeel aanspreekt, is heel erg afhankelijk van je business.
  • Spreek in de e-mail klanten persoonlijk aan. Dus niet: “Beste klant” maar kies bijvoorbeeld voor “Beste Anna van den Berg”. Tegenwoordig kan dit in veel software eenvoudig automatisch. Je kunt je doelgroep niet alleen persoonlijk aanspreken in de aanhef, maar dit ook laten terugkomen in de verdere tekst van je bericht, dus door vaker de naam van de geadresseerde te noemen.
  • Eindig je e-mail met een duidelijke call-to-action. Zorg ervoor dat dit een duidelijke en duimvriendelijke knop is. Veel mensen openen hun mail namelijk op hun telefoon.
  • Zorg er in het algemeen ook voor dat het bericht mobielvriendelijk wordt weergegeven: alle content onder elkaar. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om tekst in kolommen weer te geven, dat is op een mobiele telefoon niet goed te lezen.
  • Je handtekening moet de volgende onderdelen bevatten (zie afbeelding 1):
Afbeelding 1: Onderdelen van de handtekening. Bron: Google Digitale Werkplaats
Afbeelding 1: Onderdelen van de handtekening. Bron: Google Digitale Werkplaats

E-mailmarketing tijdens je klantreis

Met Google Analytics krijg je inzicht in de statistieken van je e-mails. Met deze informatie kan je concluderen wat wel en niet werkt voor het versturen van jouw mailingen. Wat is bijvoorbeeld het beste tijdstip op je mailing te verzenden? In verschillende fases van de klantreis, oftewel de ‘customer journey’, werken verschillende e-mails het meest effectief (zie afbeelding 2).
Meer weten over inzicht krijgen in je resultaten via Google Analytics? In onze blog ‘Overgaan tot actie met Google Analytics’ vertellen we je daar meer over.

Afbeelding 2: E-mailmarketing tijdens fases klantreis. Bron: Google Digitale Werkplaats
Afbeelding 2: E-mailmarketing tijdens fases klantreis. Bron: Google Digitale Werkplaats

Welk platform gebruik je voor e-mailmarketing?

Er zijn verschillende software om deze vorm van marketing te realiseren. Als beginnend gebruiker is MailChimp aan te raden. Dit is een gratis en eenvoudig programma. Natuurlijk bestaan er meerdere software, zoals Campaign Monitor, Adobe Campaign, Autorespond, Active Campaign en Hubspot. Probeer zelf uit welke voor jou het prettigst werkt. Stel jezelf de volgende vragen bij het maken van een keuze:

  • Hoe groot is mijn contactenlijst?
  • Welke functionaliteiten heb ik nodig?
  • Heb ik eigen kennis over de software of heb ik ondersteuning nodig?
  • Welke templates biedt de tool aan?
  • Hoe is de integratie met mijn andere kanalen?
  • Is integratie met mijn eigen CRM-systeem mogelijk?

Wanneer begin jij met e-mailmarketing?

Met deze tips kan je aan de slag met e-mailmarketing. Verzamel de juiste e-mailadressen, zorg voor relevante content, kies een platform dat bij je past en bereik je doelgroep!

Heb jij nog vragen over het gebruik van e-mailmarketing voor jouw onderneming? Of kan je hulp gebruiken op een ander gebied van online marketing? WOO Groningen staat klaar voor ondernemers die hulp willen op het gebied van online ondernemen.
Neem gerust contact met ons op!