Haal je voordeel uit de nieuwste versie van Google Analytics: GA4

Google heeft een nieuwe versie van Google Analytics uitgebracht, Google Analytics 4 (GA4), maar wat zijn de verschillen met de oude versie, Universal Analytics (UA)? Wat verandert er en wat is belangrijk om in te stellen in de nieuwe versie GA4? En, het belangrijkste, welke voordelen kun je hieruit halen voor de websitedata van je bedrijf? Online marketing expert en WOO-Groningen coördinator Lisa Dijkstra vertelde hierover tijdens de WOO Grow Sessies over Google Analytics op 7 en 8 juni jl.
Hieronder leggen we de belangrijkste verschillen en voordelen van deze nieuwe versie van Google Analytics voor je uit en geven we je tips voor een goede inrichting van je GA-account om hieruit de beste data voor je bedrijf te halen.
Wat is Google Analytics?
Laten we bij het begin beginnen. Google Analytics is een gratis platform waarmee ondernemers inzicht kunnen krijgen in hoe gebruikers zich gedragen op hun website. Je kan in Google Analytics onder ander zien hoeveel verkeer naar je website komt, waar het verkeer vandaan komt, hoe lang bezoekers op de site blijven hangen maar ook het aantal conversies in kaart brengen of rapporten genereren. Het gebruik van Google Analytics is vrijwel voor elke ondernemer, die zich ook maar een beetje online bevindt, aan te raden. Dit omdat Google Analytics waardevolle inzicht geeft over je klanten en hoe ze zich gedragen. Op basis van deze data kan je jouw online marketingstrategie of website aanpassen zodat het beter aansluit en relevanter is voor je doelgroep.
Wat zijn de grootste verschillen tussen Google Analytics Universal (UA) en Google Analytics 4 (GA4)?
Google Analytics Universal (UA) | Google Analytics 4 (GA4) |
---|---|
Data gebaseerd op sessies, gebeurtenissen en doelen | Datamodel gebaseerd op (uitgebreide) gebeurtenissen, zoals zoekgedrag en interactie |
Meten van statistieken | Meten van statistieken over meerdere apparaten heen |
Klantwaarden o.b.v. daadwerkelijke acties op website | Klantwaarde o.b.v. voorspelde acties |
Bounce percentage | Betrokkenheidspercentage |
Uitgebreide e-commerce rapporten | Minder standaard e-commerce rapporten |
Weergave met filter mogelijk | Filterinstellingen op property niveaus |
Datamodel gebaseerd op gebeurtenissen
Met GA4 hoef je niet zelf meer gebeurtenissen in te stellen, dit gebeurt automatisch. Een gebeurtenis in Google Analytics is bijvoorbeeld: of een gebruiker een bepaalde advertentie heeft aangeklikt of als een video wordt gepauzeerd. In GA4 wordt automatisch het zoekgedrag en de interactie bijgehouden. In UA moet je dit zelf instellen.
Meten van statistieken over meerdere apparaten heen
Het is voor UA lastig om te bepalen als een bezoeker geheel nieuw is of simpelweg op een ander apparaat een website heeft gezocht. GA4 is hier veel beter in en kan bijvoorbeeld bijhouden als een gebruiker eerst een site heeft bezocht op z’n telefoon en later op z’n laptop. Omdat GA4 dit zoveel beter kan bepalen, wordt de data nauwkeuriger en dus meer relevant voor jou als ondernemer.
Klantwaarde op basis van voorspelde acties
Door middel van machine learning (kunstmatige intelligentie die vanuit zichzelf kan leren) kan GA4 voorspellen wat het gedrag van gebruikers zou kunnen zijn. Op basis van deze data kan jij je strategie aanpassen of meer zekerheid krijgen. GA4 kan namelijk voorspellen hoe groot de kans is dat een specifieke doelgroep een bepaalde aankoop doet of wat de verwachte inkomsten zullen zijn in de volgende maand van een specifieke gebruiker op basis van hun huidige en vorige gedrag op een site.
Betrokkenheidspercentage
GA4 meet de betrokkenheid van een gebruiker van een website. Dit wordt gemeten aan de hand van hoeveel gebeurtenissen er zijn voltooid. UA werkt met een bounce percentage (de gebruikers die niet verder kijken dan de pagina waarop ze beland zijn) en neemt de betrokkenheid dus niet mee. GA4 analyseert vanuit een ’positieve gedachte’: hoeveel mensen blijven op de site en wat doen ze? UA analyseert vanuit een ’negatieve gedachte’”, hoeveel mensen gaan meteen weg van de pagina?
Minder standaard e-commerce rapporten
UA heeft op dit moment krachtigere tools als het gaat om e-commerce. De GA4-versie is nog niet zo omvangrijk maar er wordt nog aan gewerkt. Voor mensen die met e-commerce werken, kan het verstandig zijn om nog steeds UA te gebruiken. Het is wel een goed idee om GA4 alvast te gebruiken naast UA zodat GA4 kan beginnen om data te verzamelen voor wanneer je wel de overstap wilt maken.
Filterinstellingen op property niveaus
GA4 heeft de mogelijkheid om filterinstellingen op property niveau in te stellen. Bij UA was het beperkt mogelijk om te filteren. Bij GA4 kan er op meerdere proporties een filter ingesteld worden. Denk hierbij aan losse onderdelen door te meten op je website.
In GA4 kan er dus meer specifiek data bijgehouden worden. Denk hierbij aan gebeurtenissen en betrokkenheid van de bezoekers op jouw website. Het voordeel is hiervan dat je jouw website nog gerichter kan gaan optimaliseren door deze data.
Hoe zoeken potentiële klanten?
Zien (bewustwording) – Gebruiker landt op je website. Denken (overweging) – Gebruiker navigeert door de website. Doen (aankoop) – Gebruiker vervult één van de conversie gebeurtenissen van je website. Houden van (loyaliteit) – Gebruiker komt terug naar de website na het vervullen van de conversiegebeurtenis. |
Het voordeel van duidelijk te weten hoe je potentiële klanten zoeken, is dat je weet wat de klantreis is die wordt afgelegd. Wanneer je dit goed in beeld hebt kun je deze voortdurend blijven optimaliseren.
Wat is het doel van je website?
1. Verkopen?
2. Leads genereren?
3. Informeren?
4. Inspireren?
Van deze vier doelen zijn de meest gebruikte hoofddoelen verkopen en het genereren van leads. Het hoofddoel is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt. Noteer voor jezelf wat het doel is van je website.
Hoe stel je een meetplan op?
1. Creëer een meetplan 2. Verzamel data 3. Maak conversiegebeurtenissen aan 4. Kies belangrijke segmenten 5. Bepaal je targets |
Het voordeel van een duidelijk meetplan is dat je voor jezelf het overzicht kan houden met de vele data uit Google Analytics 4. Maar ook kun je makkelijker bijhouden of je de doelstelling gaat halen of dat je nog aan het werk moet.

4 systemen mogelijk:
1. Datacollectie
2. Configuratie
3. Dataverwerking
4. Rapporteren
In Google Analytics 4 worden de 4 bovenstaande systemen ondersteund. Als je hier gebruik van maakt dan maak je optimaal gebruik van Google Analytics 4 en jouw verzamelde data. De verzamelde data kun je vervolgens omzetten naar verbeteringen.
Tip: Plaats tracking codes op alle pagina’s van je website.
Hoe plaats je deze code voor geavanceerde gebeurtenissen?
Hier zijn een aantal verschillende opties voor. Dit is wel afhankelijk van welk systeem je gebruikt. De opties zijn: Tag managementsysteem, een plug-in voor open source websites en het gebruik van autotrack plug-ins.
Let op: geavanceerde gebeurtenissen worden niet automatisch bijgehouden, informeer dit bij je web developer.
In GA4 worden micro- en macro-conversies op een website bijgehouden. Zo zijn aankopen, leads, registraties, downloads en videoviews enkele voorbeelden van conversies.
In vergelijking met UA, wordt in GA4 de paginaweergave, scrollen op de website, video’s, gebruik van uitgaande links, downloads van bijvoorbeeld Infographics en gebruik van de zoekfunctie automatisch gemeten.
In de nieuwe Google Analytics worden e-commerce gebeurtenissen niet automatisch gemeten, deze moet je zelf gaan meten. Voorbeelden zijn het toevoegen van een product in de winkelmand, het afreken e.a. maar ook het inloggen op een eigen account door de klant en als laatste het delen van content.
Het voordeel van Google Analytics 4 is dat er meer gegevens automatisch voor je worden bijgehouden. Er zijn een aantal gebeurtenissen waaronder die van e-commerce die je handmatig moeten instellen.
De voordelen voor jou met GA4
1. Helpt de marketingprestatie te verbeteren door de verzamelde data. 2. Trekt betere conclusies door een beter beeld van de customer journey (klantreis) te krijgen. 3. Krijgt meer inzicht in je bezoekers en klanten door meer gegevens die worden verzameld. |
De nieuwste versie van Google Analytics heeft vrijwel alleen maar voordelen en gaat dan ook de vorige versie (UA) vervangen als de standaard. Zoals al is gezegd bij e-commerce, ook al wil je voorlopig nog UA blijven gebruiken dan is dat prima maar het is wel verstandig om tegelijk ook GA4 te gebruiken. GA4 kan in die tijd alvast data verzamelen zodat als je later toch beslist om over te stappen je meteen kan beginnen. Het voorspellen van bijvoorbeeld gedrag kan alleen als GA4 meer dan 28 dagen aan data heeft.
Maak GA4 dus zo snel mogelijk aan, om alvast data te verzamelen. Meer informatie lees je via deze link.
Actiepunten om meteen mee aan de slag te gaan: 1. Denk aan je zakelijke doelen en hoe deze worden weerspiegeld op de website. 2. Maak een meetplan en ontdek waar je ‘data gaps’ hebt. 3. Praat met je webontwikkelaar over het installeren via Google Tag Manager, via plug-in of manueel. 4. Stel conversiegebeurtenissen in op basis van je meetplan en meet deze door. |
Hulp nodig bij het inrichten van je Google Analytics 4?
We hopen dat je nu meer inzicht hebt gekregen in de voordelen en het inrichten van de nieuwste versie van Google Analytics. Maak hier handig gebruik van voor jouw bedrijf. Meten = weten!
Heb je hierover nog vragen of kun je hulp gebruiken bij het inrichten van Google Analytics of verzamelen van data hieruit voor je bedrijf? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder!