Effectief online adverteren - De laatste tools en trends met Conversies.nl
Met online adverteren trek je meer bezoekers naar je online kanalen en bereik je meer potentiële klanten. Doordat je erg specifiek je doelgroep kunt bepalen, zien alleen personen die interesse hebben in jouw product of dienst je advertenties. Een doeltreffende marketing tool dus. Maar hoe richt je online advertenties effectief in? En wat zijn de laatste ontwikkelingen op dit gebied? Op 21 april jl. vertelden experts Gerwin Hooghoudt en Lisa van der Veeke van online marketingbureau Conversies.nl hier meer over tijdens een WOO-Inspiratiesessie. In deze blog lees je een samenvatting van hun verhaal en kun je de presentatie terugkijken in een video.
Bij online marketing begin je met twee belangrijke vragen: Wie bereik je wanneer? En wat wil je van ze? Probeer deze vragen altijd te stellen aan jezelf. Een goed begin voor betaald adverteren zijn LinkedIn en Facebook ads. Hier verschijnen de advertenties die jij opstelt bij je doelgroep. Je bepaalt zelf je targeting en betaald per 1000 vertoningen. Dit is een zeer geschikte manier om nieuwe mensen te bereiken. Deze vorm van ads zijn een schoolvoorbeeld van push marketing.
Een andere vorm van push marketing is via Google Display. Dit is een vrij algemene manier van online adverteren waarbij betaalde beeld advertenties in het Google Display netwerk getoond worden. Er wordt betaald per klik, en je bepaalt zelf de targeting. Er is in dit geval sprake van Upper Funnel. Bij Upper Funnel zit de potentiële klant nog in de oriëntatiefase en is deze zich nog niet bewust van jouw merk. Zo ‘push’ je als het ware je merk of product naar voren. Dit is ideaal voor het vergroten van zichtbaarheid en het binnenhalen van verkeer!
Bij pull marketing kan je denken aan SEO en SEA. Middels deze methoden vergroot je de zichtbaarheid in de zoekmachines op de voor jou relevante zoektermen. SEO, ook wel Search Engine Optimalisation, staat voor alle werkzaamheden die horen bij een website hoger in Google te laten verschijnen. Denk hierbij aan relevante en unieke zoekwoorden verwerken in je content, of je website goed navigeerbaar in te richten. SEO zorgt ervoor dat je organische ranking omhoog gaat, zodat je website hoger in Google verschijnt. Het is een proces dat tijd kost en veel vruchten af kan werpen. Je hebt voor SEO meerdere extensies die je kan downloaden die checken of je teksten SEO-proof zijn. Een voorbeeld hiervan is Mozbar.
SEA, beter bekend als Search Engine Advertising, is een betaalde vorm van pull marketing. Je biedt op zoekwoorden die voor jou relevant zijn in de Google veilingen. De prijs per zoekwoord varieert door meerdere factoren. Hoe relevant is het zoekwoord voor jou? Hoe hoog is de concurrentie? Je stelt zelf een budget in wat je ervoor over hebt. Met SEA kan je enorm snel resultaat boeken. Wil je op korte termijn je bereik vergroten en ben je bereid hiervoor te betalen? Neem dit dan zeker in overweging.
Een leerzame inspiratiesessie werd afgesloten met een leuke case. De aanwezige mkb-ondernemers konden hun bedrijf als voorbeeld gebruiken, vervolgens werd in groepsverband de beste online adverteer-strategie bedacht. Daarna werd de middag afgerond met een gezellige borrel. Op 19 mei aanstaande staat de volgende WOO-Inspiratiesessie gepland met als thema ‘Een succesvolle website door een betere gebruikservaring’. Klinkt dit als een interessant onderwerp? Meld je vooral aan en hopelijk tot dan!
Video: Anna Ammeraal
WOO-inspiratiesessie #2