De beste tips uit het webinar ‘Hoe bereik ik mijn doelgroep?’

Hoe bereik je als mkb-ondernemer je doelgroep? Tijdens het Corona Toolkit Webinar dat de Groninger Ondernemers Academy organiseerde in samenwerking met WOO-Groningen, legt Lisa Dijkstra het in 3 overzichtelijke stappen met elk 5 tips uit. Lisa is online marketing expert, docent digitale marketing, coördinator WOO-Groningen en lead trainer Google Digitale Werkplaats. Uit die combinatie putte zij de stappen en tips. We zetten ze hier op een rijtje. En illustreren ze aan de hand van het bedrijf Mondmaskerproducent.nl in Groningen, naar aanleiding van het WOO-Sprinttraject dat studenten met dit bedrijf hebben uitgevoerd.
Stap 1: Vergroot je lokale vindbaarheid via Google Mijn Bedrijf
5 tips voor Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel t.b.v. je lokale vindbaarheid.
Voor alle mensen die nog geen ‘GMB’ hebben, ga naar Google Mijn Bedrijf en maak een gratis profiel aan.
Tip 1: Weet wie je (potentiële) klant is.
- Maak contact met je (potentiële) klanten wanneer ze op Google zoeken.
- Zorg dat je ontdekt wordt op Google Maps.
- Weet hoe potentiële klanten zoeken dus kijk op welke zoekwoorden de potentiële klant zoekt zodat dit vervolgens geïntegreerd wordt in GMB.
Tip 2: Zorg dat je ‘informatie’ volledig is.
- Als je inlogt kom je op de informatie sectie van je GMB-pagina
- Advies: vul alles in.
Tip 3: Maak gebruik van ‘services’ in GMB.
- Via Services kun je aangeven wat je allemaal aanbiedt in je winkel of bedrijf.
- Voeg services toe op basis van het zoekgedrag van jouw potentiële klanten. Houd dus rekening met de zoektermen van je klanten.
- Geef daarnaast een omschrijving van je services/diensten op basis van het zoekgedrag van je klant.
Tip 4: Voeg foto’s toe om op te vallen.
- Als je foto’s toevoegt aan je profiel, genereert dit meer clicks op je website. Mensen krijgen op deze manier een goed sfeerbeeld van je bedrijf.
Tip 5:Verzamel positieve ‘beoordelingen’.
- Vraag ook proactief beoordelingen bij je bestaande klanten via Facebook, WhatsApp, Twitter of email, vooral als je zeker weet dat ze tevreden zijn. Let op: enkel klanten met een Google account kunnen een beoordeling achterlaten voor je bedrijf.
- Lees beoordelingen en reageer erop zowel op de positieve als op minder positieve. Met dit laatste kun je het probleem van de klant oplossen waardoor uiteindelijk negatieve feedback wordt omgevormd in positieve feedback.


Behoefte aan meer tips? Schrijf je in voor de workshop ‘Vergroot je lokale vindbaarheid’ via g.co/digitalewerkplaats.
Stap 2: Een goed vindbare website
5 tips voor een goed vindbare website
Tip 1: Weet goed wie je (potentiële) klant is en hoe hij of zij zoekt.
Op deze manier zoekt een zoekmachine:
- Google spider zoekt op het internet
- Via een link komt de spider op je website
- De spider gaat de structuur van je website door
- De info wordt opgeslagen in een database
- De gebruiker doet een zoekopdracht
- De zoekopdracht wordt gematcht aan de content op jouw website
Tip 2: Bepaal je vindbaarheidsdoelstellingen.
- Maak je doelstellingen zoveel mogelijk SMART om achteraf je succes te bepalen. Dus maak het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
- Tool: Google Search Console – daarin kun je zien hoe je website scoort in de ranking.
Tip 3: Bepaal je relevante zoekwoorden.
- Relevante zoekwoorden zijn relevant voor je vindbaarheid. Er zijn verschillende tools om erachter te komen welke zoekwoorden goed passen bij jouw website zoals Ubersuggest, Google ads keyword planner of zoekwoordenplanner.
- Zoekmachine moet een link maken met de content op je website. Dat doe je d.m.v. een zoekwoordanalyse. Daarbij houd je rekening met je klantreis.
Waarmee moet je rekening houden:
- Relevantie: welk product/welke dienst bied ik aan en hoe zoeken mijn potentiele klanten?
- Volume/frequentie: wat is het maandelijks aantal zoekopdrachten naar deze zoekwoorden/zoektermen?
- Concurrentie: hoeveel concurrentie is er op deze zoekwoorden/zoektermen?
Tip 4: Creëer content voor je website en vindbaarheid in zoekmachines.
- Zorg voor kwaliteit (origineel en actueel). Gebruik je eigen content zodat het uniek is.
- Integreer relevante zoektermen. Gebruik relevante content, zoals afbeeldingen, video’s. Varieer daarin zodat je mensen ook kunt inspireren. Probeer ook pagina’s aan elkaar te verbinden op basis van de content.
Tip 5: Houd rekening met de ‘techniek'.
- Titel en metabeschrijving
Zoekmachineoptimalisatie gaat niet alleen over content en zoekwoorden maar ook over techniek. Deze zijn niet zichtbaar op je website, maar wel in zoekresultaten daarom is het belangrijk om hier ook zoveel mogelijk de zoekwoorden in terug te laten komen.


Stap 3: Content voor social media
Stap 3: 5 tips voor het creëren van inspirerende en relevante content voor social media
Reden om eerst stap 1 en 2 te behandelen is dat meer dan 80% van zoektochten online begint met zoeken in een zoekmachine. Daarna kun je beginnen met maken van mooie content voor social media kanalen.
Tip 1: Weet weer wie je potentiële klant is. Bepaal je doelgroep en klantsegmenten.
- Op welke kanalen begeeft hij/zij zich en waarin is hij/zij geïnteresseerd.
- Kijk welke kanalen het beste passen bij jouw website. Begin op één kanaal dat het best past bij je klantsegment en ga daarmee experimenteren. En de learnings daaruit kun je gebruiken voor het uitbreiden van je social media kanalen.
Tip 2: Bepaal je social media doelstellingen.
- Koppel je social media doelstellingen aan je overkoepelende bedrijfsdoelstelling.
- Maak er een gewoonte van om voor elke post die je plaats te bepalen voor wie en met welk doel je het plaatst.
Tip 3: Kies je kanalen.
- Bepaal de voor jou relevante kanalen op basis van je klantsegmenten en doelstellingen.
- Leg je postfrequentie vast.
- Vind je tone-of-voice per kanaal. Op LinkedIn moet de tone-of-voice gebaseerd zijn op de business- to-business klanten. Op Instagram moet het juist gebaseerd zijn op particulieren.
- Maak of vind deelbare content.
Tip 4:Bepaal je content thema’s.
- Bepaal over welke thema’s je in elk geval content wilt delen. Ben je bijvoorbeeld lifestyle coach, dan zouden ‘voeding’, ‘bewegen’ en ‘ontspanning’ thema’s kunnen zijn.
- Plan alle content rondom die thema’s .
Tip 5: Bouw je eigen contentkalender.
- Vergeet je marketingdoelen niet & integreer storytelling.
- Advies: plan bij voorkeur minimaal een maand tot een kwartaal vooruit.
- Als je veel al op je contentkalender hebt staan, is het veel makkelijker vol te houden telkens iets te plaatsen.


Hulp nodig bij het bereiken van je doelgroep?
We hopen dat deze blog je geïnspireerd heeft om aan de slag te gaan met het verbeteren van de vindbaarheid van je bedrijf en het creëren van aansprekende content voor je social media kanalen. Heb je hierover nog vragen of kun je daarbij hulp gebruiken? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder!
Meer Corona Toolkit Webinars
WOO-Groningen organiseert in samenwerking met de Groninger Ondernemers Academy (online) webinars in het kader van de Corona Toolkit. Tijdens deze webinars ontdekt je waar kansen en mogelijkheden liggen om je organisatie (online) te laten groeien door stappen te maken in online ondernemen.
Op dinsdag 8 juni a.s. organiseren we het webinar 'Het schrijven van een marketingplan'. Meld je nu aan voor dit webinar!
-
8 juni - Corona Toolkit Webinar 'Het schrijven van een marketingplan'
In 4 stappen naar een effectief marketingplan