De beste tips uit de miniMaster Online zichtbaarheid en marketing
Op 4 maart jl. was WOO’s Lisa Dijkstra als expert te gast in de miniMaster ‘Online zichtbaarheid en marketing’ die MKB DataLab Limburg organiseerde in samenwerking met o.a. WOO-Groningen.
In dit blog zetten we Lisa’s belangrijkste tips nog even voor je op een rijtje. Zodat je als ondernemer weet waar je in elk geval op moet letten als je aan je online zichtbaarheid wilt werken.


Online bereik en customer journey
‘Is uw website toegankelijk?’, ‘Maakt u gebruik van de mogelijkheden van social media kanalen, zoals LinkedIn en Instagram?’ Tijdens de miniMaster bespreekt René Nijsten met vier gasten wat er komt kijken bij een goede online zichtbaarheid en marketing. Want online marketing is natuurlijk niet meer weg te denken; er is geen bedrijf meer zonder website. Maar hoe zorg je ervoor dat je potentiële klanten je website bezoeken? Met andere woorden: hoe bereik je hen? Hiervoor is het belangrijk de customer journey van je potentiële klant in kaart te brengen. De route die hij of zij online doorloopt in de zoektocht naar een product of dienst of antwoord op een vraag. Daarvoor breng je zogenaamde touch points in kaart. De momenten en plekken waar je beoogde klant met je aanbod in aanraking komt. De customer journey laat zien hoe je potentiële klant zich beweegt van de fase van bewustwording naar de uiteindelijke loyaliteitsfase, en alle fases daar tussenin. Dus je bepaalt hoe jij je potentiële klant op die verschillende momenten in die verschillende fases van de klantreis bereikt. De touch points kunnen zowel offline als online zijn. Door je te verdiepen in je potentiële klant, kom je erachter welke customer journey hij of zij doorloopt en welke touch points of interacties daarbij passen.
Reviews
De loyaliteitsfase is misschien wel de belangrijkste fase van je klantreis. Want hoe hou je je klant tevreden na aankoop/afname en zorg je ervoor dat de klant bij je terugkomt? Je klant wordt pas loyaal als je bereikbaar bent bij een probleem, klacht of vraag na de aankoop van je product of dienst. Customer reviews zijn hierin ook heel belangrijk. Andere, toekomstige klanten lezen dit en baseren op basis daarvan hun oordeel of ze wel of niet bij jou iets gaan kopen.
Vergroot je lokale vindbaarheid
Veel ondernemers denken dat ze in zoekmachines weinig kans hebben te worden gevonden. Niets is minder waar. Door je lokale vindbaarheid te vergroten, ben je voor klanten in de buurt snel in beeld. Dat doe je door middel van een goed ingevuld profiel op Google MijnBedrijf (gratis). Zorg ervoor dat dit altijd geoptimaliseerd en dus volledig ingevuld is.
Online marketing in stappen
De belangrijkste adviezen voor ondernemers van de experts aan tafel op een rijtje:
- Bepaal je doelgroep en kijk naar de kanalen die zij gebruiken, om die vervolgens in te zetten.
- Richt thema(pagina’s) in op basis van waar je doelgroep naar zoekt.
- Kijk naar het unique selling point van je bedrijf: wat maakt jouw bedrijf/merk bijzonder? Vergroot dat uit.
- Doe een zoekwoordanalyse om te achterhalen waar de potentiële klant precies naar zoekt en integreer deze woorden in je website.
- ‘Content is king’. Maak je content bij voorkeur zelf, zodat die uniek is en je deze snel kunt produceren. Content moet natuurlijk relevant zijn voor je potentiele klanten; dus antwoord geven op de vraag waarmee hij of zij naar je website kwam.
- Gebruik als bedrijf je eigen huisstijl waarmee mensen het bedrijf herkennen
- Maak gebruik van duidelijke call-to-actions. ‘Vraag hier een offerte aan’; ‘bestel nu’, zijn daarvan goede voorbeelden.
- Maak een planning!
- Meet wat je doet!
Het meest interessante aspect van online marketing: je kunt meten wat er gebeurt door middel van een volledige implementatie van Google Analytics. - Ga het doen!
Ook aan de slag met je online zichtbaarheid en marketing?
Via deze link kun je de livestream van de miniMaster Online zichtbaarheid en marketing nog eens rustig terug kijken.
Ben je door de miniMaster en de tips uit deze blog geïnspireerd geraakt om met de online marketing van je bedrijf aan de slag te gaan, maar heb je hierover nog vragen? Of kun je hierbij hulp gebruiken? Aarzel niet contact met ons op te nemen! In een vrijblijvend gesprek kijken we graag hoe we je kunnen helpen.