5 vragen om te bepalen welke online kanalen je moet gebruiken

17 jul 2020

Op 13 juli leerden ruim 30 ondernemers in de eerste van de serie Zomerworkshops die we organiseerden met Google Digitale Werkplaats hoe ze de juiste kanalen kiezen voor hun online marketingstrategie. Je leest de vragen hier! De vragen zijn een startpunt om te beginnen met het optimaliseren van de online marketingstrategie. 

1) Waarom ben ik begonnen met ondernemen?

Veel bedrijven vertellen vooral wát ze doen, in plaats van wáárom ze dat doen. Toch stelt Simon Sinek dat mensen niet kopen wát je doet, maar wáárom je het doet. Voor succesvolonline ondernemen moet je je dus richten op de ‘Why’.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf die de Golden Circle toepast, is het bedrijf Dopper. Dopper verkoopt duurzame flesjes en bidons en wil daarmee plastic vervuiling en waterverspilling tegen gaan. De Doppers zijn erg succesvol omdat klanten achter de missie staan, ondanks dat de flesjes niet de goedkoopste zijn. De marketing is dus succesvol omdat Dopper de ‘Why (vervuiling stoppen) communiceert, in plaats van de ‘What’ (waterflesjes).

Beantwoord de volgende vragen voor jezelf:

  • Waarom bestaat mijn bedrijf / waarom ben ik begonnen met ondernemen? (Why)
  • Wat maakt mijn bedrijf onderscheidend? (What)
  • Met welke producten en diensten verkoop ik die missie? (What)

Richt vervolgens je communicatie vooral op de ‘Why’.

In deze video (8min) legt Simon Sinek uit hoe je de Golden Circle toepast op jouw bedrijf.  

2) Hoe ziet mijn doelgroep eruit?

Je klant komt bij jou met een behoefte/wens. Toch is niet elke klant hetzelfde. Zo kan er een verschil zijn in het budget, de stijl, de leeftijd en de locatie. Het is daarom goed om na te denken over de verschillende soorten klanten die je hebt.

Om de behoefte te achterhalen van je klant kun je nadenken over het einddoel van je klant. Als een klant bijvoorbeeld een boormachine bij je koopt, verkoop je aan die klant uiteindelijk het perfecte gaatje in de muur in plaats van een goede boormachine. Met goede communicatie richt je je dus meer op de behoefte van de klant (gaatje in de muur) in plaats van je eigen product (de boormachine).

Durf te kiezen voor specifieke doelgroepen. Je communicatie heeft namelijk veel meer impact als je een beperkt aantal doelgroepen heel goed weet aan te spreken.

3) Hoe onderscheid ik mij van de concurrentie?

Elke onderneming heeft concurrentie. Het is de kunst om te ontdekken wat jou anders maakt dan de rest. Maak daarom duidelijk welke waarde jouw product/dienst heeft voor je klant: de waarde-propositie.

Wil je beter formuleren wat jouw onderneming uniek maakt ten opzichte van de concurrentie? Vraag het aan je klanten en vrienden, zij kijken namelijk met een frisse blik naar je onderneming. Zo kan iets wat jij normaal vindt, de reden zijn van een klant om voor jou te kiezen.

Doorloop de volgende stappen om je waarde-propositie te communiceren:

  1. Bepaal of jouw waarde-propositie op dit moment naar voren komt op je eigen website;
  2. Bezoek verschillende websites van concurrenten om te kijken welke waarde-propositie zij communiceren op de website, en hoe ze dit doen;
  3. Denk na over wat jou anders maakt dan de rest.

4) Wat wil ik bereiken?

Je communiceert om iets in gang te zetten. Hoe zorg je er dan voor dat je helder voor ogen hebt wat je wilt bereiken? Het formuleren van SMART-doelen voor je online-communicatie helpt om dit in kaart te brengen. De SMART-doelen kun je vervolgens meetbaar maken met KPI’s (Stap 5).

SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Voor het formuleren van een doel denk je eerst na over je wens. Als je een fotocamerawinkel (met een webshop) hebt, kun je de volgende wens hebben: “ik wil meer fotocamera’s verkopen via mijn webshop ”. Omdat je doel meetbaar en specifiek moet zijn, geef je het een concrete waarde: “20% meer fotocamera’s”. Gebruik hiervoor de prestaties uit het verleden als vertrekpunt om je doel realistisch te maken. Stel tot slot een deadline vast voor jezelf om je doel tijdgebonden te maken.

Je krijgt hiermee een doel zoals: “In de maand augustus wil ik 20% meer fotocamera’s verkopen via mijn webshop, ten opzichte van de maand juli”.

5) Hoe maak ik de route naar mijn doel inzichtelijk?

Het voorbeeld bij stap 4 is goed meetbaar: het aantal camera’s dat je moet verkopen. Als een klant een klant een dure camera wil kopen, moet hij/zij bijvoorbeeld de volgende stappen doorlopen:

  • De webshop bezoeken;
  • Een offerte aanvragen;
  • Het online betalingstraject afronden.

Deze drie voorbeelden kun je meten door te kijken naar:

  • Het aantal paginaweergaves van landingspagina’s op Google Analytics;
  • Het aantal aangevraagde offertes via de website;
  • Het aantal bezoekers dat alle formulieren invult op de betalingspagina en tot slot afrekent.

Net als het voorbeeld bij stap 5, kun je de bovenstaande KPI’s ook koppelen met getallen. Bijvoorbeeld 350 paginaweergaves op een landingspagina voor de maand augustus. Op deze manier blijf je gemotiveerd om doelen te behalen, omdat je dagelijks precies de tussenstand kan opmaken voor jezelf.

Verder met online ondernemen?

Wij hopen dat je met de adviezen en tips van deze blog naar aanleiding van de workshop “Hoe kies je de juiste kanalen voor jouw online marketingstrategie?” verder kunt met online ondernemen. Heb je na het lezen van deze blog vragen? Of kun je sowieso hulp gebruiken bij het opzetten of verder brengen van de online marketing van je bedrijf? Meld je aan voor een vrijblijvend gesprek.

Altijd op de hoogte zijn? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!